PRAKTISK: Både som femseter og syvseter er den elektriske NV200 en meget fornuftig løsning for småbarnsfamilier. Foto: Baard Arvid Larsen

Prøvetur: Syvseteren du ikke bør overse

Direkte vakker er ikke Nissan e-NV 200 Evalia. Men så tar den alt igjen så det holder på bruksmulighetene og fleksibiliteten!

BEST: Personlig lander vi på at det er syvseteren som egentlig er å foretrekke, siden de to ekstra setene ikke går mye ut over lastekapasiteten. Foto: Baard Arvid Larsen

Rekkevidde 230 km lyser det i displayet når jeg starter e-NV200. Dette ser ikke mye ut, men med tanke på at bilen hadde kjørt et par mil før vår testtur, er dette helt innenfor. For rekkevidden beregnes ut ifra kjøring siste ti mil. Og under vår test var den oppe i 268 km fulladet.

Det er to utgaver du kan få av denne bilen. Femseters personbil og syvseters personbil. Det var sistnevnte vi testet, og som vil være ypperlig for de fleste. Alle utgavene har automatgir, og elektromotoren i bilen er den samme som står i mer kjente Leaf. Du får med andre ord et fremdriftssystem som er utprøvd og meget bra.

TRANGT: Litt vanskelig å få montert beltet om unger sitter i barneseter, men du lærer fort trikset for å få dette lett til. Foto: Baard Arvid Larsen

Enkelt valg

Prislisten til Evalia er rask å gå gjennom. Enten velger du femseter eller så velger du syvseter. Av ekstrautstyr kan du velge metallic lakk eller Pearl lakk. Personlig kunne jeg ha tenkt meg mulighet for adaptive cruisekontroll, ikke bare cruisekontroll, så det er å håpe at tilvalget kommer i neste runde. Skulle det koste noe ekstra, vil nok de fleste allikevel si ja takk.

Syvseteren, som femseteren, har skyvedører på begge sider som standard. Selvsagt med vindu. Og bakdøren er topphengslet, i tillegg til at det er ryggekamera her. Legg også til rattvarme og mulighet for å starte varming på bilen via nøkkelen, så ser du at det er en del med i prisen. For med tanke på at det er en syvseter, mener jeg at kost/nytte-verdien er veldig høy.

PLUSSVARIANT: Syvseteren er både praktig og behagelig å kjøre. Rett og slett en nyttig bil for store familier. Foto: Baard Arvid Larsen

Bak i bilen finner vi to ladekabler. En for standard strømuttak på 10A, og en for ladekabel til hjemmelader på 32A. Sistnevnte er helt klart å foretrekke, for det kan ta opp til 21 timer å fullade batteriet på vanlig uttak. Ved hjemmelader går det på snaut syv timer. For det er ikke noe poeng å kjøre innom hurtigladere hele tiden for å spare tid. Rekkevidden er så god, at du klarer deg en hel dag.

Tilhenger

Føreren sitter høyt og godt, og ettersom vi hadde ryggekamera var det ikke noe problem å få plassert bilen i trange parkeringsplasser. Displayet i dashbordet har godt lys, og rattstammen er ikke overfylt med knapper og brytere. Flere av dem er plassert i midtkonsollen. Rattet kan justeres i lengderetning, men ikke i høyderetning. Sistnevnte hadde vært en fordel å ha, sammen med mer justering av setet.

BREMSER: Vipper du giret over i B uunder kjøring, bremser du og samtidig lader batteriene. Foto: Baard Arvid Larsen

Mellom fører og passasjer får du plass til f.eks. en bag med arbeidsutstyr ettersom vi ikke hadde midtarmlene å støtte oss på. Under giret finner vi videre USB-utgang, sigarettenner og AUX-utgang. Utrolig opptur å endelig teste en bil igjen som også hadde CD-spiller, for det har vært savnet flere ganger.

Savnes gjør også muligheten for å trekke tilhenger. Nissan e-NV 200 Evalia kan få tilhengerfeste, men da med maks tilhengervekt på 150 kilo. Med andre ord; du får på en sykkelhenger og to-tre sykler. Ikke noe mer. Men så er ikke denne familiebilen bygd for å trekke, men for å frakte mange.

KLASSIKER: Skyvevinduer er et sjeldent syn, men utrolig greit til sitt formål. Foto: Baard Arvid Larsen

Ikke testet

Kjøreteknisk er det ikke noe å utsette på Evalia. Elektromotoren har både god akselerasjon og bra trekkraft, i tillegg til at du sammen med automatgiret har en bil som gir en behagelig kjøreopplevelse. Den er kanskje litt hard i fjæringene på ujevn og hullete grusvei, men totalt sett går det veldig greit.

Noen oppdatert Euro NCAP sikkerhetstest av Nissan e-NV200 foreligger ikke. Men den har ESP, kollisjonsputer for fører og passasjer, sidekollisjonsputer for begge de nevnte, samt gardinkollisjonsputer. Og ISOFIX i baksetet. De to bakerste setene kan for øvrig vippes opp til siden, mens setene i midtraden kan vippes fram. Da får du knallgod plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

TRIPPEL: Varme i rattet er aldri feil. Ei heller setevarme. Foto: Baard Arvid Larsen

Ved rygging er det en egen varsellyd for fotgjengere, som gjør at de hører du kommer snikende på strømdrift. Den trykkfølsomme skjermen i dashbordet gir det all nødvendig informasjon, og kobler seg lett opp med mobiltelefon. Fører har ellers god oversikt til alle hjørner, og svingradiusen er grei. Det er mye å like ved e-NV 200 Evalia, som tross småmanglene bør treffe mange familiers behov godt.

BRA: De fleste kjører ikke mer enn syv-åtte mil om dagen, så rekkevidden på e-NV200 holder lenge. Foto: Baard Arvid Larsen
e-NV200 Evalia

Kommer som femseter og syvseter.

Egenvekt: Fra 1.779 til 1.789 kg.

Elektromotor på 109 hk.

Batteri: 40 kWt.

Kan fås med hengerfeste for maks 150 kg. (Kun femseter)

El-rekkevidde: Opptil 301 km.

Startpris: 353.840 kr. Demobil fra 365.840 kr.

Nyttelast: Opptil 471 kg.

Taklast: 100 kg.

ROM: Solid med plass til de i andre seterad. Også passasjerene helt bakerst har topp plass. Foto: Baard Arvid Larsen
JA DA: Enkel tilgang til tekoppen er aldri feil. Foto: Baard Arvid Larsen
KONTROLL: Full oversikt på strømforbruk og kjøremønster. Samt tilgang på multimedieanlegg og mobil. Foto: Baard Arvid Larsen