Endelig: Svein Marcus Helland ved RSA Bil Arendal AS kan nå vise fram den nye elbilen BYD Tang EV. Sistnevnte er forkortelse for Electric Vehicle. Foto: Baard Larsen

Svein har troen på denne nykommeren

Svein Marcus Helland er ikke i tvil. Det skal godt gjøres å få det mer i pose og sekk ved elbil-kjøp, enn hva BYD Tang tilbyr. Fevikmannen, som er selger hos RSA Bil Arendal, presenterer en het nyhet i disse dager.

– Bilen har Blade-teknologien på batterier, som gir halve vekten og størrelsen. Med andre ord blir det lengre rekkevidde på grunn av lavere vekt. Og hurtiglading på inntil 110 kW klarer bilen også. En annen fordel med Blade er at denne batteritypen skal være sikrere med tanke på brann, forteller Svein Marcus Helland.

Les også
Svein Marcus har ståltro på kinesisk nykommer

– Nå er jo jeg kanskje litt inhabil, men kundene sier at de føler totalpakken med pris, kvalitet, rekkevidde og komfort, er meget god. Rett og slett at de får både i pose og i sekk. Å få en sjuseter elektrisk SUV til en startpris under 600.000 kroner, er sjeldent, legger Helland til.

Enkelt: Ned med setene og maks bagasjeromsplass for fem voksne. De to koffertene er til ladekablene. Foto: Baard Larsen

Solid

En førproduksjonsmodell var på Norgesturne på vårparten, ettersom det er Norge som på mange måter blir ilddåpen for BYD-konsernet hva angår salget av elbiler. Navnet er forkortelse for Build Your Dream, og BYD Auto er en av Kinas ledende produsenter av elektriske biler, med en årsproduksjon på flere titalls tusen kjøretøy.

Stor: Sjuseter eller femseter. Uansett hvor mange du skal ha med, så sørger rekkevidden til BYD Tang for at turen til f.eks. Oslo går lekende lett unna i 110-sonen. Foto: Baard Larsen

Blade-teknologien er noe av det som gjør at prisen på bilen blir fornuftig, ettersom BYD-konsernet sørget for at underavdelinger produserer alt av deler som trengs. Nykommeren på markedet kan også skilte med at den blir understellsbehandlet med Mercasol i Norge, batterigaranti på åtte år/160.000 km og nybilgaranti på fem år/100.000 km.

Solid: Bremsesystem fra Brembo vitner om kvalitet. Foto: Baard Larsen

Vårt inntrykk etter en helgs demokjøring med BYD Tang er at her har de levert en meget solid og flott elektrisk SUV. Plass til sju personer har den som nevnt, foruten meget god bagasjeromsplass som femseter. Med sju passasjerer blir den selvsagt litt mindre. Men allikevel mer enn god nok. Muligheten for å justere lengderetning på bakseter gjør også at plassen kan økes ved behov.

Nykommer: – Interessen fra kundene har vært utrolig god, så denne bilen vil du se mange av på veiene fremover, sier Svein Marcus Helland ved RSA Bil Arendal AS om el-SUV-en BYD Tang. Foto: Baard Larsen

Kjapp

Tang har to elektromotorer, en på fremre aksling på 245 hk og en på bakre aksling på 272 hk. Total effekt blir dermed knallsterke 509 hk og 680 Nm i effekt. Med en batterikapasitet på 86,4 kWh skal du klare å få en rekkevidde på inntil 528 km. Stort pluss for at den kan trekke tilhenger på 1.500 kg. Husk bare å sjekke førerkortklasser.

Kvalitet: En grundig kikk på finishen viser at det er gjort et solid håndverk med Tang. Foto: Baard Larsen

For BYD Tang er en lang SUV, på 4,87 meter og en bredde på 195 cm. Egenvekten er på rett under 2,5 tonn, slik at du med full utnyttelse av nyttelasten på snaut 500 kilo, ender opp med tillatt totalvekt på litt over tre tonn. Med den effekten motorene har, merker du ikke noe til det som henger på tilhengerkula.

Kult: Setter du skjermen på høykant, så får du maksimalt utnyttet kamerasystemet. Foto: Baard Larsen

Kjøreteknisk så er BYDen utrolig god å kjøre. Rimelig hvass i akselerasjonen når du trenger det, passelig støydempet og med meget god kjørekomfort. I tillegg har den en sluttfinish på design og interiør utvendig og innvendig, som ser og føles meget bra ut. Den store skjermen midt på dashbordet kan tiltes på høykant, noe som gir deg mulighet for tre skjermvisninger under rygging. Veldig bra.

Romslig: Godt med plass til tre store voksne i andre seterad. Eller noen barneseter. Foto: Baard Larsen

Spennende

Også BYD Tang vil komme med Over The Air-oppdateringer, slik at dersom bilen har tilgang på internett, vil programvareoppdateringer kunne installeres automatisk. Allerede i dag har den et godt optimalisert kjøreoppsett, som ved fornuftig bruk gjør at du klarer greit å runde 40 mils rekkevidde selv på motorveier.

Trøkk: Stiller du bilen inn på sport, og kobler ut forsinkelsen på motorresponsen, er det så du dyttes inn i setet når du gir gass. Artig. Foto: Baard Larsen

Eneste vi stusset på under kjøring, var en summelyd som slo inn når jeg hadde gitt gass, og så slapp trykket på pedalen. Det vise seg å være frekvensomformeren, som slår over til en annen frekvens og spenning for å gå fra å bruke strøm til å lade batteriene. Tydelig at den, som bremsene, er solide greier.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Totalt sett så har Helland god dekning for sine påstander. BYD Tang kommer med solid rekkevidde, god kvalitet og høyt utstyrsnivå til en fornuftig pris. Tilhengerkapasiteten er det heller ikke noe å utsette på. Det samme går for plassen innvendig. Tang er også en stilig el-SUV, som vi garantert vil se flere av i bybildet fremover. Løp og prøv!

BYD Tang

* Elektromotor på 509 hk/680 Nm.

* Gjør 0 -100 km/t på 4,6 sek.

* Automatgir er standard på elbiler.

* Bagasjeromsvolum, fra 530 – 1655 liter.

* Egenvekt fra 2.489 kg.

* Trekker inntil 1.500 kg tilhenger.

* Nyttelast: 496 kg på demobilen.

* Pris: Fra 599.900 kr. Fås kun i Excecutive-utgaven.

* Rekkevidde: Inntil 528 km.