Testet: Vi har fått prøvekjørt nye Mercedes-Benz AMG EQE 43 4matic. En meget flott elbil. Foto: Baard Larsen

Skal klare Bergen-Oslo uten å måtte lade

Mercedes har med nye EQE 43 lansert en personbil med firehjulstrekk, som har alt du behøver for å kjøre langt og komfortabelt. Og det uten å bruke en dråpe drivstoff.

Mercedes-Benz AMG EQE 43 4matic er det fulle navnet på den sportslige kombikupeen, som virkelig er et svart råskinn forkledd som en mer «standard» personbil. Men fronten og bakenden på bilen avslører litt hva som skjuler seg under panseret.

Denne skal kunne gå lengre enn noen annen elbil på markedet. Kanskje ikke så rart, med et batteri som er på over 90 kWh. Prislappen gjør også sitt til at bilen starter på litt over 900.000 kroner. Men da får du en steike artig bil.

Romslig: Greit med plass i bagasjerommet, der hjulskifteutstyr ligger underst. Foto: Baard Larsen

Er på gang

Demobilen vi fikk teste fra Agder Bil AS i Arendal, er råskinnutgaven av elbilen EQE. En sedan/personbil, som også senere vil komme som SUV. Samt muligheten for litt andre og mildere motorvalg. Om du ser for deg denne som stasjonsvogn, har Mercedes ved lanseringen sagt at det vil de ikke tilby.

Holdere: Ytterst kan mobilen settes i holder, og i bakkant er det plass til kopp eller flaske. Foto: Baard Larsen

At bilen heter AMG, betyr rett og slett at tyskerne har fått hjelp av spesialister til å virkelig sørge for at hjuloppheng samt drivverk er av høyeste kvalitet med beste ytelse. Noe som også merkes, for kjører du bilen i sport+ oppsettet, er det 476 hester som slår seg løs. Og de yter vanvittige 858 Nm, så her er det virkelig snakk om fraspark.

Underlig: Vifteutløpet er formet som en jetmotor. Formen er uvant, og bryter opp et ellers flott innvendig design. Foto: Baard Larsen

Batteripakken kan klare en ladehastighet av inntil 170 Kw på lynladere, slik at du har lagt på nesten 20 mil med ny rekkevidde på et drøyt kvarters tid. Om du skulle kjøre så langt på en gang at det er behov for lading. Sjansen vil vi påstå er stor for at du i starten så motvillig parkerer bilen, at det fort kan bli daglige ladninger i starten av eierskapet til en slik bil.

Lav: Mercedes-Benz AMG EQE 43 4matic har en lav bakende, som tar litt bagasjeromsplass i høyden. Foto: Baard Larsen

Meget bra

Designmessig vil kanskje ikke alle falle for fronten og bakenden på EQE, men jeg mener at den er rett og slett lekker. Kanskje litt lav å sette seg inn i, men bak rattet har du et hav av innstillingsmuligheter. Både på sete, kjørekomfort og effekt. Rattet er som tatt ut av en Formel 1-bil, så det er litt å sett seg inn i.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Solid: Godt med plass i baksetet i bredden, men det kunne ha vært litt bedre høyde innvendig. Foto: Baard Larsen

Du merker veldig fort at denne tyskeren oser av kvalitet. Alt av sluttfinish er meget bra. Linjerette sømmer, flotte overganger og utrolig behagelige seter. Skal jeg trekke for noe, må det være at utsikten gjennom bakruta kunne ha vært litt bedre. Og lufteventilene for friskluft inne i bilen føler jeg burde ha gått mer i flukt med resten av inventaret. Nå ser det ut som små jetmotorer som stikker ut. Rart, men samtidig litt kult.

Kjent: Håndtakene på bilen går inn i døren når du lukker døren, og låser. Noen som har sett på Teslas løsning her? Foto: Baard Larsen

Batteripakken tar selvsagt litt plass i bilen, men vi føler allikevel at det er god nok plass til tre voksne i baksetet. Også kapasiteten for kofferter og andre ting i bagasjerommet er mer enn god nok. Utformingen på sedanen gjør sitt til at litt volum tapes i høyden. Men dette vil du neppe plages med i hverdagen.

Overveldende: Veldig mye knapper på rattet. Det er nesten som en formel 1-bil. Foto: Baard Larsen

Lyser opp

Ikke bare har bilen en stor skjerm sentrert i dashbordet, foruten skjermen til fører. Head up-displayet som kan gjøres synlig i frontruten for bilfører, forteller deg blant annet om du bruker strøm eller produserer strøm. Sensorer og kameraer gir det også fullt overblikk på trafikken. Og når fartsgrensen settes ned, setter EQE automatisk ned farten. En fordel bak rattet på en slik kjøremaskin.

Mange: Flere ladeuttak foran og bak i bilen, som disse to USB C-uttakene til folk i baksetet. Foto: Baard Larsen

Dørhåndtakene gir oss litt Tesla-følelse. Når du åpner bilen, kommer dørhåndtakene ut. Så forsvinner de inn i døren igjen når du kjører eller låser av bilen. Litt kult, og garantert gjort for å få luftmotstanden enda litt mer ned. Ellers har koppeholder og mobilholder i midtarmlenet i baksetet, flere USB C-ladeuttak samt solid lydanlegg. Og setebelter som er i en rødfarge som gir et enda stiligere inntrykk av innvendig design.

Stor: Informasjonsskjermen mellom fører og passasjer foran, er ikke direkte liten. Foto: Baard Larsen

Tilhengervekten kan være maks 750 kilo, så det er midt på treet. Men dette er jo ikke akkurat bilen du kjøper for å trekke tilhenger eller campingvogn på jevnlig basis. Har du en mindre båt, så klarer du allikevel å dra båt og henger med bilen. For kraft har den nok av, samt firehjulstrekk. Det blir spennende å se hva konkurrentene klarer å komme opp med. Her får de virkelig noe å strekke seg mot, om de skal klare å matche råspreke og kjøregode Mercedes-Benz AMG EQE 43 4matic!

Smart: Mange lure løsninger for koppeholding og lading i midtarmlenet. Foto: Baard Larsen
Tekniske data

To elektromotorer, hver på 476 hk. Yter totalt 858 Nm.

Egenvekt demobil: 2.520 kg.

Maksimal tilhengervekt: 750 kg.

Startpris: 909.800 kr.

Nyttelast: 500 kg for demobilen.

Bagasjeromsplass: Fra 430 liter.

Rekkevidde: Inntil 531 km.