SOLID: Når Rav4 først ble ladbar hybrid, skal japanerne ha skryt for at de fikk full klaff i første forsøk. Foto: Baard Arvid Larsen

Prøvetur: Klokkerent hybridtreff for Toyota

Førsteinntrykket av Toyota Rav4 ladbar hybrid er at endelig har japanerne truffet blink. Både på komfort, ytelse, pris og brukervennlighet.

Det første vi legger merke til med nye Rav4 ladbar hybrid, er at både fronten og bakenden er blitt ny i forhold til den hybride utgaven som ikke kan lades. Og endringene har gjort SUV-en både tøffere og ikke minst penere.

ROMSLIG: Bra med plass også i baksetet til tre voksne. Foto: Baard Arvid Larsen

Toyota fremholder at bilens totale effekt er på 305 hk, men dette har vi ikke fått testet skikkelig ut. Rett og slett fordi det ikke har gått fort nok til at elektromotoren har koblet inn bensinmotoren underveis!

93 km?

Ved første øyekast ser jo Rav4 ut som en utrolig stor bil, og du er ikke langt unna fakta. For plassen innvendig er meget god, både til fem voksne og en del bagasje. Litt lasterom er gått med til nytt hybridsystem, men du vil neppe la det plage av forskjellen.

KAMERA: Innvendig speil er egentlig et kamera. Foto: Baard Arvid Larsen

Bilen skal ha en rekkevidde på inntil 75 km, men dette må da være feil? For vi kom til at dersom kjøreturen hadde fortsatt i samme stil som vi gjorde, skulle det ha endt opp med elektrisk kjørestrekk på 93 km før batteriet var tomt!

Faktisk var det kun en gang under de 12 milene vi testet bilen, at elektromotoren ikke strakk til. Og det var under test på firefeltsmotorveien øst for Arendal. Da vi passerte 110 km/t og det var litt bakke, var det full effekt på alle motorer. Så da slapp vi gassen, og gikk på strøm for resten.

PERFEKT: Plasseringen til kameraet gjør at du har utrolig god oversikt bakover. Foto: Baard Arvid Larsen

Ypperlig

Kombinasjonen av en solid elektromotor, en middels elektro hjelpemotor og en potent bensinmotor i bunn, gjør samlet sitt til at det blir en utrolig effekt ut av det hele. På toppen av dette kan du trekke inntil 1.500 kg henger, så campingvogn eller båthenger går utrolig greit å ha bakpå.

Innvendig er det også i vår modell alt av ekstrautstyr som er nødvendig, med trykkfølsom skjerm, navigasjon, effektivt lydanlegg, handsfree og innstillingsfuksjoner på det meste som en bilfører bør kunne få lov til å styre i en bil. Adaptiv cruisekontroll er heller ikke feil å ha.

FINT: Designet innvendig er det heller ikke noe å utsette på. Foto: Baard Arvid Larsen

Du kan riktignok få Rav4 hybrid med tohjulstrekk, men den hadde jeg glatt sett over. Skal du først ha en Rav4, så må det jo være med firehjulstrekk og ladbar hybrid. For her er sjansene store for at du vil angre som en bikkje når vinterføret slår til. Pluss at du kjører jo mye mer elektrisk med ladbar hybrid.

Meget sikker

Skal vi peke på noe som vi føler mangler, blir det en meget kort liste. For vi kunne ikke finne noe som utpeker seg. Hybriden har jo radar og kollisjonsvarsling, som sammen med adaptive cruisekontroll virkelig sørger for at sikkerheten er på topp. En bil som bråstoppet rett foran oss på E18 reagerte Rav4-en så raskt på, at vi hang i beltet før vi fikk tid til å reagere.

TAR MYE: Bagasjeromsplassen har ikke blitt mye mindre selv om bilen er blitt ladbar hybrid. Foto: Baard Arvid Larsen

Gledelig er det også at sikkerhetstesten gjennomført av EuroNCAP viser at Toyota Rav4 ladbar hybrid fortsatt er en meget solid og sikker familiebil. For testen viser at fem stjerner ble resultatet etter bunnsolide 93 prosents score for voksne og svært gode 87 prosent for barn.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I sum må dette sies å være den beste hybride løsningen fra Toyota så langt, som er ladbar. Her får nordmenn akkurat hva de vil ha: Stor plass, høy bakkeklaring, kjørekomfort samt framkommelighet som er upåklagelig, samt hybrid løsning. Steike bra også at speilet er et kamera, som henger i bakvindu. Da ser du alt.

ELEKTRISK: Når vi kjørte på Eco-mode og strøm, var det utrolig lang rekkevidde på batteripakken. Foto: Baard Arvid Larsen
Rav4 ladbar hybrid

Kommer i utstyrsnivåene Life, Active og Executive.

Egenvekt: 1.930 kg.

Motorer: 2,5l/185 hk bensin og to el-motorer på 182/54 hk. Samlet effekt 306 hk/497 Nm.

Bilen kan trekke tilhenger på inntil 1.500 kg.

El-rekkevidde: 75 km.

Oppgitt forbruk: Ca. 0,12 liter på mila.

Startpris: 517.000 kr.

Nyttelast: Fra 505 kg.

UVANT: Uttak til 220V om du f. eks. har med bærbar PC trekker også opp. Foto: Baard Arvid Larsen
TOPP: Her har vi kjørt 45 kilometer på strøm og fortsatt er det mye igjen på batteriene. Foto: Baard Arvid Larsen
GODLYD: Nydelig å sette seg bak rattet og høre klassisk musikk på anlegget. Foto: Baard Arvid Larsen