YPPERLIG: Når man først får testet en Defender, er rideklubben på Fevik rette stedet å ta bilder av den rålekre på. Foto: Baard Arvid Larsen

Prøvetur: Defender forsvarer konge-tittelen

Land Rover slår til med nye Defender. En framkommelighetsmaskin som også kan slå i bordet med utrolig gode kjøreegenskaper.

- Den nye Defender er testet i både ørken og arktiske forhold, og er prøvekjørt over 1,2 millioner kilometer før den ble lansert. Så dette er en gjennomtestet maskin, forteller daglig leder Lars Christian Austad ved British Cars Kristiansand.

DANSEGULV: Som toseter har den utrolig bra plass i lasterommet. Også som femseter og syvseter er plassen upåklagelig. Foto: Baard Arvid Larsen

Vår demobil var Defender 110 i HSE-utgaven, som perfekt kombinerer framkommelighet med komfort. Du kan også få den i røffere utgaver, for dem som liker å kjøre mer utenfor asfaltert vei.

Drømmebil

Nesten 20 år etter at vi kjørte på det skotske høyfjellet i en over 25 år gammel Land Rover med en engelsk lord, flyr tankene tilbake til denne minnerike opplevelsen. Selv om det var i Skottland, finner du ikke noe mer engelsk enn Land Rover.

SIKKERHET: Selv om det var toseter, hadde passasjersetet ISOFIX-fester. Foto: Baard Arvid Larsen

Under panseret finner du en toliters dieselmotor, utviklet av engelskmennene selv, som yter heftige 241 hk og hele 430 Nm. Med andre ord en skikkelig kraftpakke, og en automatgirstyrt maskin vi hadde sansen for. Bare det at du ser Torx-skruene, er jo en artig vri.

Defender kommer som både toseter, femseter og syvseter. Og jeg må innrømme at selv om vi virkelig likte den som varebil, hadde vel ingen sagt nei til denne som syvseter? For aldri før har vi hatt så mange som under en prøvekjøring, har ville se på bilen. Så det kommer garantert til å gå noen Defendere i distriktet etter hvert.

OVERSIKT: Land Rover har valgt å ha kamera i radiofinnen, noe som gir god sikt. Eget kamera kobles inn når du skal rygge inntil tilhenger. Foto: Baard Arvid Larsen

Arbeidsjern

Egenvekten til Land Roveren er på 2,5 tonn, men dette hindrer ikke bilen i å klare å trekke 3,5 tonns tilhenger. For med en sperre på maks 188 km/t, har engelskmennene gjort ytelsen meget god allerede på lavt turtall. Og det merkes.

Her sitter du utrolig høyt og behagelig, med kameraer som også sørger for at rygging blir en lek. Faktisk kan du ved hjelp av kamera rygge helt inn til hengerfestet, og enkelt koble på tilhenger. Om du ikke vil ut og teste deg utenfor normale veier.

MODERNE: Det er lite som minner om "urbilen" bakfra, men bak rattet merker du fort at alt er like solid som før. Foto: Baard Arvid Larsen

Bilen skal klare å kjøre i inntil 90 centimeter høyt vann, og bakker på opp mot 38 graders helning skal ikke være noe problem. Men du bør ha en viss erfaring med denne typen kjøring før du drar på offroadtur med en Defender.

Sikkerhet

Nå har bilen ennå ikke blitt testet hos EuroNCAP med tanke på sikkerhet, men det ryktes at Land Rover har jobbet meget hardt med å sørge for at bilen tilfredsstiller kravene til fem stjerner og meget god score. Airbager og sikkerhetsutstyr har den nok av.

VELKOMMEN: Selv i mørket klarer den engelske SUV-en å vise at dette er kongen på haugen. Foto: Baard Arvid Larsen

Med en helt ny plattform, som har gitt en stivere konstruksjon, er engelskmannen allikevel ikke ubehagelig stiv. Faktisk mener vi at kombinasjonen komfort og framkommelighet har blitt meget god her. Samtidig er den klar for kjøretur i tøft terreng.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I lasterommet har du meget god plass, og to personer får en førsteklasses opplevelse i varebilen. Den kommer etter hvert også som personbil. Neste år er planen å lansere ladbar hybrid. Men vi ville ha gått for dieseldyret. For design samt hele konseptet er bare helt utrolig flott.

RØFF: Litt metalldetaljer fra panseret. Foto: Baard Arvid Larsen
Defender

Kommer i modellene 90, 110 og First Edition.

Utstyrsvariantene er standard, S, SE, HSE og X.

Egenvekt: 2.450 kg.

Motorer: To liter diesel på 200/241 hk. Bensin toliter/300 hk eller treliter hybrid på 400 hk.

Bilen kan trekke tilhenger på inntil 3.500 kg.

Oppgitt forbruk: Ca. 0,76 liter på mila.

Startpris: 799.000 kr.

Nyttelast: Fra 618 kg.

STILIG: Skikkelige Torx-skruer viser at denne bilen er bygd for å tåle en god del. Foto: Baard Arvid Larsen
OVERSIKT: Girspake og nødvendige brytere finner du greit samlet ved skjermen. Foto: Baard Arvid Larsen
SPERRE: Ikke mulig å åpne panseret under kjøring. Spesiell, men artig detalj. Foto: Baard Arvid Larsen
PRAKTISK: Fint å kunne heve og senke bakenden på bilen, samt skjule tilhengerfestet når det ikke er i bruk. Foto: Baard Arvid Larsen