SPRENGKALDT: Det var nede i 23 grader på natta, og ladingen gikk utrolig tregt på vanlig stikkontakt. Så det ble en tur til hurtigladeren i Valle. Foto: Baard Larsen

Mann (45) tester rekkeviddeangsten

Hvor langt kan vi dra den, før det går galt? Med elbilen Volvo XC 40 ble kursen satt mot Brokke.

Vår reporter Baard Larsens alterego «Mann 45» forteller her om elbilkjøring i streng kulde:

Når Mann (45) har turnusfri, og ikke er bygd for å ha fri flere dager i strekk fra jobb, så er løsningen å dra på tur. Med innlagt skriving.

REKKEVIDDEANGST: Vi har testet hvordan Volvo XC 40s rekkevidde er når elbilen skal til fjells i kulden. Ski på taket, fullt bagasjerom samt full frunk var utgangspunktet. Foto: Baard Larsen

Den, i eget lille hode, geniale planen, var å ta seg en tur til en hytte ved Brokke skianlegg i Valle. Med elektrisk bil. I kulda.

Dårlig planlegging

Den lokale varianten av Murphys lov, «Alt som kan gå galt, vil gå galt. Om ikke planleggingen er i orden», skulle vise seg å få fri utfoldelse. Eller rett og slett reprise på forrige gang en genial plan skulle iverksettes.

ROM: I trunken ble det lagt ned ladekabler, og etter Kiwi-tur snop til barna. Samt to pakker jordbær, som var sterkt nedkjølte når vi kom fram. Foto: Baard Larsen

For dette med matematiske beregninger, for lading av elbil, hadde en ukjent faktor som ble glemt: Kulden. Å lade elbil tar mye lengre tid jo kaldere det er. Så planen om å ha 100 prosent ved avreise, bommet like mye som meningsmålingene for partier før valg.

FEIL: Egentlig skulle bilen vært fulladet, men alt gikk ikke helt etter planen fra start. I Grimstad var det minus fem, og på Brokke ved skianlegget var det minus 19 grader. Foto: Baard Larsen

Reduksjon

Istedenfor å starte turen med en opptur av dimensjoner i samme klasse som Senterpartiets målinger, ble nedturen like stor som de siste partimålingene til de borgerlige partiene.

Bare 87 prosent var batteriene ladet opp, men ifølge Google Maps skulle det være 19 prosent igjen ved ankomst Løefjellvegen. Dog ville kartveilederen at turen gikk via Birkeland, men det var ikke i våre planer.

SKAL HOLDE: Google Maps mente på at rekkevidden ville være god nok, til tross for at batteriet ikke var fulladet. Foto: Baard Larsen

Omvei – og stopp

Turen gikk derimot fra Fjære, via Fevik skole, Stoa, Myra, Froland, Evje og så rv. 9 til Brokke og Løefjellvegen. Da stupte forventet batterikapasitet ved ankomst, noe som gjorde at rekkeviddeangsten dukket opp i bakhodet.

Bedre ble det jo heller ikke av stopp i Froland for kaffepåfyll på Frolandstaua Kro og en pit-stop med mat på Bua i Evje.

FORNØYDE: Eldstejenta Elisabeth og tremenningen Indine var med på turen. De hadde det tydeligvis moro i baksetet. Foto: Baard Larsen

Valgets kval

Da vi kom til Evje, var rekkevidden ramlet ned 49 prosent. Det kom forslag om å lade bilen her. Men, det skulle jo være 15 prosent igjen av batteripakken, så det ble droppet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg tenker rett og slett at det er alltids en og annen ladestasjon mellom Evje og Sylvargarden i Valle. Men ved avreise Fjære var det fem minus. Når vi nærmet oss Valle, krøp gradestokken raskt nedover. I tospann med rekkevidden.

RØDT: XC-en mente det var lurt å lade før vi reiste videre, men den lokale utgaven av «Severin Suveren (45)», gikk for å kjøre videre. Foto: Baard Larsen

Ikke bra

Nå har kjøreturen hele veien blitt gjort etter boka. Fartsgrensen er blitt holdt så slavisk, at selv Trygg Trafikk og tidligere UP-distriktsleder Øystein Krogstad hadde blitt stolt. Så snittfarten ble 61 km/t over en strekning på 177,4 km.

At det kun var ti prosents rekkevidde igjen da vi kom fram, var nok på grunn av en del andre forhold. Ett kunne vi ha gjort noe med, men et annet ikke. Kulda får vi ikke gjort noe med, men skistativ på taket vet vi reduserer rekkevidden.

REKKEVIDDEANGST: Framme ved hytta, ved skianlegget på Brokke, var det minus 18 grader. 20 minutter senere var det minus 20,4.... Foto: Baard Larsen

Konklusjonen

Med tanke på overstående, og at det var en voksen, to ungdommer og bilen ellers smekk full av bagasje, må jeg si at konklusjonen er: Høyst godkjent fra Volvo XC40 elektrisk når det kommer til rekkevidden. Noe som betyr at vi kommer vi greit hjem til Grimstad via Froland og Arendal.

VINTERLAND: Fredag morgen og 17 minus ute. Da går det ikke fort å få ladet elbil... Foto: Baard Larsen

Om mine matematiske evner er korrekte, så skulle vi kunne ha klart å kjøre 302 km dersom batteriet var fulladet. Og om vi hadde kjørt på veier med 80-sone, eller lavere. Så Grimstad-Hovden, og nok strøm ned til Valle igjen, burde vi ha klart. Skulle mine beregninger være feil, så får min gamle mattelærer Harry Tangen fra Holvika ungdomsskole ha meg unnskyldt.

TAR TID: Gått opp fra ti til 40 prosent på 14 timer, og 17 timer til fulladet. Fortums hurtiglader i Valle neste stopp en fredag formiddag. Foto: Baard Larsen

XC 40-en er for øvrig undertegnedes private elbil.

PARKERT: Med 13 grader midt på dagen, ble skiene stående i snøhaugen. Kuldemaske var et must, følte jeg. Foto: Baard Larsen