Topp: Som ladbar hybrid gir Peugeot 3008 deg hva du trenger, både som turbil og familiebil. Den leverer på stort sett alle områder. Foto: Baard Larsen

Leverer det beste fra to teknologier

Bare du klarer å holde høyrebeinet litt lett, så er det ingen problemer å kjøre Peugeot 3008 Hybrid i en måned uten å fylle opp bensintanken.

Selve konseptet Peugeot 3008 er ikke nytt, men nå fikk vi endelig tid til å teste den ladbare hybriden. Den kan skilte med total effekt på 300 hk og en ytelse på 520 Nm. Med andre ord en ladbar firehjulstrekker som virkelig flytter på seg.

Nydelig: Du finner deg raskt godt til rette i førersetet, og nyter komforten 3008 gir. Foto: Baard Larsen

Men det er ikke som sportslig firehjulstrekker dette i første rekke kan være et godt valg. For med åttetrinns automatgirkasse og hybrid drivkraft, vil du fort merke at det er veldig sjeldent du behøver å fylle bensintanken om du bruker den til og fra jobb.

Flatt: Batteripakken stjeler litt bagasjeromsplass, men kunne baksetene ha blitt justert litt framover, hadde du fått de ekstra literne som behøves for en familie på fem. Foto: Baard Larsen

Endringer

– Vi er jo ikke helt sikre på hva de nye avgiftene for hybridbiler vil gjøre med prisen, men inntil videre har vi lagerbiler som kan leveres raskt. Og det har vært veldig gode tilbakemeldinger fra kunder som har kjøpt og brukt 3008 hybrid en stund, forteller Odd Gunnar Repstad, medeier og daglig leder ved Chr. Repstads Sønner AS på Biesletta.

Praktisk: Bred og høy skjerm, med brukervennlighet. Foto: Baard Larsen

Selvsagt måtte vi teste ut om det ble så lavt forbruk som produsenten antyder, om du kjører litt pent med SUV-en. En kjapp tur til Arendal, på E18, viste at denne klarer seg veldig godt på strømdrift veldig lenge. Det skal litt til før bensinmotoren slår inn. Så vi endte opp med et snittforbruk på 0,17 liter på mila over nesten fem mil. Veldig bra.

Fornøyd: Både store og små fant seg fort godt til rette i hybriden. Foto: Baard Larsen

Nå endte vi opp med en tur lengre østover, med fire personer i bilen. Når du kommer ut i 110-sonen øst for Arendal, og batteriet er tomt, øker bensinforbruket en del. Men vi lå allikevel godt under halvliteren på mila før vi hadde en ladestopp. Med tanke på at 3008 hybrid er en relativt stor og tung bil, er ikke resultatet så ille.

Langt: Om du lader batteripakken når muligheten er der, varer en tank med bensin lenge. Rekkevidden på strøm er opptil 59 kilometer. Foto: Baard Larsen

Volum

Batteripakken tar selvsagt litt av kapasiteten til bagasjerommet, slik at det i forhold til brødrene som ikke er ladbare hybrider, blir det et lite trekk for demobilen her. Samtidig skal det skytes inn at plassen til de som sitter i baksetet er veldig god. Her kunne kanskje setene ha vært mulig å få litt lengre fram, så lastekapasiteten ble økt noe?

Kjapt: Å lade hjemme på dedikert ladestasjon er å foretrekke. Men du kan også bruke medfølgende ladekabel. Da går det noe tregere. Foto: Baard Larsen

Men det er liten tvil om at den franske firehjulstrekkeren er en aldeles nydelig bil, som både far, mor og barna stortrives i. Du behøver ikke å være frankofil for å falle for 3008. For dette er blitt en kjøremaskin som tar det komfortabelt og trygt fra A til B. Rekkevidden på strøm er som sagt mer enn god nok til normal dagligkjøring, men et par hundre kilo mer kapasitet for hybrid på tilhenger, hadde vært fint. Men personlig klarer jeg meg med 1.250 kilo, siden førerkortklassen bare er B.

Romslig: Det er nok av plass til beina mellom baksetet og setene foran. Små og store stortrivdes under prøvekjøringene. Foto: Baard Larsen

Jeg vil påstå at i totalsum så sørger bilen for at du får en komfort og kjøreopplevelse som veldig få konkurrenter kan skilte med. Franske biler har «alltid» vært solide på komfort, men nå leverer de så det suser etter også på andre områder. Som det tekniske. Elegant er et meget dekkende stikkord for opplevelsen av dashbordet og utforming av bilen. Så vel utvendig som innvendig. Rett og slett en ypperlig hybrid SUV, er vår konklusjon.

Frankofil: Løven i fronten forteller deg med en gang hvor bilprodusenten kommer fra. Peugeots 3008 er en meget god hybrid. Foto: Baard Larsen
3008

Kommer i utgavene Active, Allure og GT.

Motorvalgene er 1,2 liters bensin, 1,5 liters diesel eller ladbar hybrid med bensinmotor og 300 hk. Sistnevnte med firehjulstrekk.

Startpris: Fra 380.900/404.900/514.900 for bensin/diesel/hybrid.

Rekkevidde strøm inntil 59 km.

Tilhengervekt inntil 1.400 kg.

Snittforbruk: Rundt 0,17 liter/mila ved lokal kjøring.

Trøkk: I sportsmodus sparker den godt ifra. Vi prøvde litt, men fant at hybrid-innstillingene var mer enn nok. Foto: Baard Larsen