Spennende: Fevikmannen Jørn Tunsberg er produktspesialist Audi hos Gromstad Auto. Han forteller om stor interesse for den nye elektriske SUV-en. Foto: Baard Larsen

Fevikmannen Jørn er storfornøyd med familie-SUVen

Med lanseringen av Audi Q4 E-tron har Volkswagen Group kommet med det som framstår som den beste el-SUVen fra konsernet.

For det er liten tvil. Om du vil ha premiumbil, firehjulstrekk og solid rekkevidde samt ypperlig kjørekomfort, er det bare å hoppe bukk over innstegsmodellen Q4 E-tron 35. Samt E-tron 40.

Romslig: Mer enn nok plass i bagasjerommet. Foto: Baard Larsen

Da er du fort oppe på 45 eller 50, som har quattro (4x4) og en god del mer utstyr. Samtidig som prisen vipper over en halv million kroner. Samt mulighet for å trekke henger på inntil 1.200 kg.

Senke: Det er også mulig å senke gulvet bak, eller legge ting skjult. Foto: Baard Larsen

Familiens beste

I konsernet er det mange el-biler som kundene kan velge mellom. Skoda har den ypperlige Enyaq, mens Volkswagen har ID.4. Begge har vi testet, og de er ingen dårlige biler. Men Audis el-SUV ligger litt over på kvalitetsfølelse, og oppgitt rekkevidde.

Topp: Også barna i familien var veldig godt fornøyd med Audis Q4 E-tron. Foto: Baard Larsen

Akkurat sistnevnte er veldig viktig for mange, og min erfaring med større elektriske firehjulstrekkere, er at oppgitt rekkevidde ofte er innenfor opplevd rekkevidde. For flere elbiler kan du også klare å komme over dette, når du har fått litt erfaring. Selv om du kjører fra Grimstad til Sarpsborg, og holder deg på motorveiene med mye 110-sone!

Kjekt: God lårstøtte og litt oval form på rattet gir større muligheter for topp kjørekomfort. Foto: Baard Larsen

Om Q4 E-tron ikke er den beste el-bilen vi har testet samlet sett i premiumsegmentet, så er den i alle fall den beste som vi har testet fra Volkswagen Group. For den totale kjørekomforten Audi presenterer, i demobilen vår som var en 50-utgave i toppversjonen, var en utrolig nytelse å kjøre. Stillegående, rask, romslig og med mulighet for å trekke en solid tilhenger.

Opptur: Det gjør ikke noe at teinene var tomme for tinnhummer, når du kan sette deg bak rattet på denne etterpå. Foto: Baard Larsen

Solid

Designet på el-SUven er like bra innvendig som utvendig. Bak rattet ser du at dette er VAG, selv om Q4-en også har en del oppsett som kun Audi tilbyr på sine biler. Du får også elbilen som S-Line versjon, som har enda mer sportslig oppsett. Da får du virkelig en grombil.

Bred: Widescreen-format på skjermen, som har et klasseledende kartsystem. Foto: Baard Larsen

– Størstedelen av bilene vi selger nå, er elektriske. Og av Q4 E-tron har vi så langt solgt flest av versjonene med firehjulstrekk (quattro) og største batteripakken (50). Lang rekkevidde på bilen og mulighet for tilhengerfeste, er viktig for mange, sier fevikmannen Jørn Tunsberg, som er produktspesialist Audi hos Gromstad Auto.

Langt: Rekkevidden er det ikke noe å si på. Oppgitt til over 48 mil, og er nok mulig å klare. Om du kjører litt fornuftig. Foto: Baard Larsen

Ikke bare er det godt med bagasjeromsplass, også fem voksne er det mer enn nok plass til. God bakkeklaring så du setter deg litt «opp» inne i bilen, er heller ikke feil. Store instrumentpaneler med god dybde og skarphet, sørger for at du har god oversikt under kjøring. Totalt sett er det vel egentlig ikke noe vi kan sette fingeren på, som er minus ved bilen. Den har alt du behøver, og litt til. Det er bare lommeboken som bestemmer hvor mye utstyr du ender opp med.

Elektronisk: Giret styres med den lille hendelsen. Foto: Baard Larsen
Q4 E-tron

Kommer i utgavene 35, 40, 45 og 50. Vi testet 50.

Elektromotorer på hhv 109 hk og 204 hk. Samlet effekt 299 hk/460 Nm.

Rekkevidde: Inntil 481 km (WLTP, 511 km. for 40-utgaven).

Batterikapasitet: 77 kWh netto.

Egenvekt fra 2.035 kg.

Trekker tilhenger på 1.200 kg.

Startpris: 399.900 kr.

Nyttelast: 510 kg på demobilen.

Bagasjerom: Fra 520 liter.

Solid: Vår test av Audis Q4 E-tron avdekker hvorfor mange velger denne el-SUVen. Foto: Baard Larsen