Erfaren: På få måneder har Erlend Gunstveit kjørt 5.000 km i sin Ford Mustang Mach-E. Han er storfornøyd med elbilen, som han fikk etter seieren i The Voice 2021. Foto: Baard Larsen

Erlend Gunstveit: – Overgangen er jo stor

Fords elektriske SUV Mustang Mach-E framstår som en praktisk og veldig behagelig kjøremaskin. Erlend Gunstveit har samme bil, og er helt enig.

– Jeg er superfornøyd med min bil. Overgangen fra pickup til elbil er jo stor, men etter å ha rundet 5.000 km, må jeg si at dette er en utrolig god bil, sier Erlend Gunstveit, som vant en Ford Mustang Mach-E etter seieren i årets The Voice.

Flott: God med plass i baksetet til to sitteputer for barn, og en voksen i midten. Foto: Baard Larsen

– Å kjøre elektrisk er jo ikke noe problem lengre. Ladestasjoner er det nok av for min del på vei til og fra Oslo. Det som er helt topp, er sikkerhetssystemer som adaptive cruisekontroll, lane assist og kjørekomfort. Ja, hele totalopplevelsen, legger Erlend til.

Forplikter: Med en slik logo, må Ford levere. Noe de gjør med Mustang Mach-E. Foto: Baard Larsen

Støttes

Etter at vi fikk testet firehjulstrekkerutgaven av Mustangen, med det største batteriet, må vi oppsummere med at dette er en utrolig flott bil. Som per i dag kommer i to versjoner, men senere i år kommer den i «verstingutgaven» GT.

Solid: Meget gode seter, stor høydestilt skjerm. Og ellers kjøreopplevelse få elbiler i denne klassen klarer å levere totalt sett på ytelse og komfort. Foto: Baard Larsen

– Vi har solgt et par GT-er allerede, men de fleste kundene går for firehjulstrekkeren med lang rekkevidde. I vårt område er det kanskje ikke alle som har behov 4x4, så spørsmålet er jo hvor mye penger du vil legge i en bil, sier daglig leder Dagfinn Noddeland ved Arendal Auto AS, forhandler av Ford.

Kult: Rød bil og røde bremsecalipere. Artig detalj. Litt Ferrari, kanskje? Foto: Baard Larsen

Det er i alle fall ingen tvil om at AWD-versjonen (All Wheel Drive) av Mustangen ikke gjør noen skam på logoen. For dette er en bil med solid kjørekomfort og strålende akselerasjon. Du finner nok elbiler med råere fraspark, men kun til GT-en kommer. Med 351 hissige gamper under panseret, som yter 580 Nm, så har du skikkelig fraspark.

Trygg: Med alt utstyret som følger med standard til Forden, så bør du klare å kjøre uten å få reaksjon fra UP for fartsovertredelser. Foto: Baard Larsen

Romslig

Designet på bagasjerommet gjør at du taper litt lastekapasitet i høyden, men dette kan kompenseres litt ved å legge noe under gulvet i bagasjerommet. Ellers har den innvendig god høyde, og fem voksne kan få en fin opplevelse på vei til hytta.

Plass: Greit bagasjerom. Du får plass til litt under gulvet også. Under panseret foran finner du også litt rom. Foto: Baard Larsen

En stor stående skjerm er senter for informasjonssystemet, og gir deg tilgang på en rekke menyer med informasjon om Mustangen. Kjøremodusene Aktiv, Stille og Utemmet bør alle prøves ut. Vi ser at på Stille så snuser den på 500 km i rekkevidde. Oppgitt tall er 540 km. Tek.no testet bilen i vinter, og kom til at den klarer rundt 37 mil. Absolutt akseptabelt.

Oversikt: I dashbordet har du den viktigste informasjonen. Foto: Baard Larsen

Du kan få lengre rekkevidde ved å velge tohjulstrekk, som har bakhjulsdrift. Med største batteri skal du klare inn til 61 mil på en sommerdag. Da er motoreffekten tatt ned til 294 hk, mens ytelsen er 430 Nm. Også dette mer enn nok på norske veier! At bilen er sperret på 180 km/t som toppfart, er flott. For lavere fart gir bedre rekkevidde, og stopper deg i å strekke strikken for langt bak rattet.

4x4: Logoen levner liten tvil om at dette er en firehjulstrekker med X-faktor. Foto: Baard Larsen

Meget bra

Kjøreteknisk er det ikke mye å utsette på Mustangen. Den har meget behagelige seter, godt med plass foran og bak, og du sitter passe høyt. Frontruten ser vi har varmetråder, noe som er flott på vinterdager om du ikke har bilen i garasjen.

Ruver: Informasjonsskjermen er vel den største vi har vært borti. Og her finner du vel alt du behøver. Foto: Baard Larsen

En flott detalj er at kjører du på adaptive cruisekontroll, så regulerer bilen hastigheten etter hva den leser at fartsgrensen er på skiltene. Vi testet dette på veier i distriktet med mye variasjoner i fartsgrenser, og dette fungerte ypperlig. Du behøver ikke å bekymre seg for UP bak rattet på Mach-E.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Push: Dørhåndtakene er erstattet av trykk-knapper. Foto: Baard Larsen

Bilen har for øvrig ikke dørhåndtak, men knapper som du trykker på. Så popper døren ut. Litt usikker på hvordan dette fungerer ved slapsevær og nullføre, men som med resten av bilen, regner vi med at dette også er gjennomtenkt. Vi er derfor helt enige med Erlend Gunstveit. Ford Mustang Mach-E er en utrolig god bil, der totalopplevelsen er meget god.

Dobbelt: Både foran og bak i kupeen finner du ladeuttak. En for «gammel» USB-standard, og en for den nye USB-C standarden. Foto: Baard Larsen
Mustang Mach-E

Kommer i standardutgaven med tohjulstrekk og AWD med firehjulstrekk.

Du kan velge mellom standard range og long rage. Forskjellen er batterikapasitet, på hhv. 75 kWt og 99 kWh

Rekkevidden er fra for standard og long rage da enten 400 km/540 km (AWD) eller 440 km/610 km (tohjulstrekk).

Startpris bakhjulstrekk 425.000 kr, og AWD 495.000 kr. Vi testet AWD long range, som starter på 557.000 kr.

Elektromotor på 351 hk/580 Nm i demobil.

Egenvekt fra 2.182 kg.

Maks tilhengervekt: 750 kg.

Nyttelast: 433 kg på demobilen.

Buet: Designet på bagasjelokket gjør at bilen for lekre linjer. Samtidig tar den litt lastevolum i høyden. Foto: Baard Larsen