LEKKER: Peugeot e-2008 er en del større enn lillebror e-208, og blitt en riktig så lekker familiebil med høy bakkeklaring. Rekkevidden er også god, og kjøreteknisk er det ikke noe å utsette på den. Foto: Baard Arvid Larsen

En SUV-eren elbil fra Peugeot

Høy bakkeklaring, rimelig rekkevidde, god komfort og fornuftig pris. For ikke å glemme; god plass. Velkommen til Peugeot e-2008.

YPPERLIG: Det meste er gjort riktig fra Peugeot når de lanserer e-2008. Som testen forteller, var vi veldig godt fornøyd. Foto: Baard Arvid Larsen

– Det er artig å oppleve at kundene som har testet bilen, er så utrolig godt fornøyd. De skryter veldig av bilen, sier Odd Gunnar Repstad, daglig leder ved Chr. Repstads Sønner.

ROMSLIG: Overbevisende bagasjeromsplass i den kompakte el-SUVen til franskmennene. Foto: Baard Arvid Larsen

Tidligere i år kom lillebroren e-208 på plass, og den solgte bra. Men e-2008 er enda litt større, litt høyere, litt bredere og litt bedre totalt sett. Og så kommer den seg greit fram i terrenget.

Overraskende

Som navnet e-2008 antyder, er dette den elektriske versjonen av 2008. Og ettersom den er basert på samme plattform som 208, betyr dette at bilen egentlig er blitt «strukket» litt i alle retninger for å bli litt større. Noe den også er blitt.

GOD PLASS: Ingen problem å få rom til tre voksne i baksetet. Foto: Baard Arvid Larsen

Selv om bilen ikke er bygd opp fra bunnen som elektrisk bil, er det overraskende god plass til fem voksne og en del bagasje i denne. Ved første øyekast kunne man tro at bagasjerommet er lite, men legger du ned gulvet baki, så blir det enda bedre plass.

Vi har tidligere antydet, under omtalen av e-208, at du kan fjerne hattehylla for å få bedre plass. Men husk på at da bør det som stikker opp, ikke være så lite og løst, at det kommer flygende fram ved bråstopp. Ellers kan det bli «Game over» om du får dette i bakhodet.

STILFULLT: Designet er upåklagelig også innvendig i bilen. Foto: Baard Arvid Larsen

Akkurat passe

Ifølge Peugeot skal e-2008 ha en rekkevidde på 320 km etter den nye WLTP-standarden, som gir mer realistisk rekkevidde enn den gamle målemetoden. Og vi klarte å komme opp i nesten 290 km som rekkevidde, noe som er akkurat passe.

For behøver du ikke full effekt, og velger bort sportsmodus, kan du ved hjelp av normalmodus eller ecomodus kutte motorens ytelse fra 136 hk til 109 hk eller 82 hk. Gir du gass, uansett modus, får du selvsagt full effekt. Merk at maksimalfart på bilen uansett vil være 150 km/t, så det er viktig å ha i bakhodet.

STILLE: Med elbil kan du gli frem uten å forstyrre omgivelsene. Foto: Baard Arvid Larsen

På hurtigladestasjon skal du klare å komme opp fra 0 til 80 prosents batterikapasitet innen en halvtime. Hjemme vil ladeboks på 7,4 kW/32A fylle opp batteriet på åtte timer, mens 11kW/16A/400V lader opp på ca. fem timer. Å bruke den gamle stikk-kontakten, er ikke å anbefale. Dette med basis i brannsikkerhet. Selve batteriet har en kapasitet på 50 kWh.

Vekker oppsikt

Det er mye som er rett med e-2008, og da tenker jeg ikke bare på romsligheten eller at rekkevidden er grei. Vel så mye er det at denne tar seg like godt ut på E18 som på skogsbilveiene i distriktet. Og er en bil som mange legger merke til, og vil se mer på. Noe vi merket under testkjøringen vår siste helgen i juni.

FLY: Peugoet har gått for å samle knappene på ett sted. Det ser litt cockpit fra Boeing ut. Foto: Baard Arvid Larsen

Langt til skogs på grensa mellom Birkenes, Arendal og Froland, hadde vi funnet veien for å prøve bil og etterpå trimme kroppen. Her møtte vi mange folk som var veldig nysgjerrig på så vel komfort som rekkevidde, pris, bakseteplass og bagasjeromsplass. Et par påpekte også at bilen har god bakkeklaring, og du setter deg inn. Ikke ned. Nok et pluss.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vår testbil hadde en 10 tommers berøringsskjerm med navigasjon, adaptive cruisekontroll og ryggekamera som ekstrautstyr. Ingen av delene er feil å ha. Den hadde også avstandsaktivert, nøkkelfri tilgang. Dette betyr at går du langt nok unna bilen, og den er slått av, låses dørene automatisk. Veldig praktisk når hverdagen er hektisk.

ENKELT: Skal du lade, viser lyset om alt er i orden. For hjemmelading anbefales sterkt dedikert ladestasjon. Foto: Baard Arvid Larsen

Skal det oppsummeres, så er dommen at av de kompakte elbilene som er på markedet i dag, til priser folk flest har råd til, er e-2008 i front. Vi er faktisk på nippet til å gjøre ett unntak, og gi terningkast. Som i så fall ville ha blitt 6.

TRÅDLØS: Støtter mobilen din dette, og du ikke har kabel, får du allikevel ladet. Foto: Baard Arvid Larsen
Peugeot e-2008:

* Elektromotor på 136 hk/260 Nm.

* Automatgir er standard på elbiler.

* Kommer i utgavene Active, Allure, GT line og GT.

* Bagasjeromsvolum fra 434 liter.

* Egenvekt fra 1.548 kg.

* Kan ikke trekke tilhenger.

* Nyttelast: 407 kg på demobilen.

* Pris: Fra 311.900 kr.

* Demobil var utstyrsnivå GT.

* Rekkevidde: 320 km/WLTP.

VIKTIG: Er du på ukjente veier kan GPS-en være grei å ha. Foto: Baard Arvid Larsen