Optimist: Jim Tore Benestvedt ved Grimstad Bil AS har tro på at Berlingo i elektrisk utgave vil selge godt. Spesielt som sjuseter. Foto: Baard Larsen

– Denne har jeg tro på vil selge bra som sjuseter

Jim Tore Benestvedt ved Grimstad Bil AS kan i disse dager presentere 25-årsjubilanten Berlingo, som nå har kommet som elbil. Med fem eller sju seter.

ë-Berlingo er navnet på kjøretøyet, som du tidligere kunne få som varebil. Nå er Citroën klare for å friste norske bilkjøpere med den elektriske utgaven, som du kan få med fem eller sju seter.

Innvendig: Citroën e-Berlingo har det meste du trenger, og litt til, for å fungere ypperlig som familiebil. Foto: Baard Larsen

– Ettersom det ikke er så store prisforskjellen på femseter og sjuseter, blir det nok et enkelt valg for flere. Denne har jeg tro på vil selge bra som sjuseter, forteller Jim Tore Benestvedt, selger ved Grimstad Bil AS.

Ypperlig: Både som femseter og sjuseter er den nye franske familiebilen meget god. Foto: Baard Larsen

Mange valg

Startprisen for personbilen som femseter er fra 327.800 kroner, i standard lengde. Men de fleste kommer nok til å gå for den lange modellen, som sjuseter, og med litt mer utstyr. Da er vi raskt oppe på rett under 400.000 kr., men så kommer den da som sagt med sju seter. Navigasjon, blindsonevarsler, oppvarmet frontrute, elektronisk tosoners klimaanlegg og nøkkelfri atkomst får du også.

Godkjent: Med en rekkevidde på inntil 280 km under optimale forhold, sørger elbilen for at du kommer lydløst fram til målet. Foto: Baard Larsen

Vi har selvsagt testet hvordan den egentlig er som sjuseter, og tok like godt turen med fire voksne, en ungdom og to barn. Etter å ha kjørt en del selv, havnet undertegnede i tredje seterad sammen med eldstedatteren. Og det er liten tvil om at her er overraskende god plass også til voksne i den bakerste seteraden.

Funkjsonelt: I Citroën e-Berlingo kan andre og tredje seterad legges ned, eller tas helt ut. Foto: Baard Larsen

I tillegg bør du ikke ha problemer med å få plass til flere kofferter i bagasjeromsplassen, som du er god på å stable litt fornuftig. Og skulle du ikke trenge alle seteplassene, er det jo bare å enten legge ned ett sete eller flere, eventuelt ta dem helt ut. Da blir det jo enda bedre plass.

Romslig: Vår demobil var lang utgave, og hadde nok plass til fire voksne, en ungdom, to barn og kofferter. Foto: Baard Larsen

Behagelig

Selv om det ikke var snøføre under våre testturer i midten av januar, ble det kaldt og meget glatt i løpet av ettermiddagen. Når det ble vei-is på riksveiene, viste ë-Berlingo at den har et godt grep på veien, selv med piggfrie vinterdekk. Å kjøre piggdekk på elbil er det nok få som gjør, men det er selvsagt fullt mulig. Om det da gir mer kjørestøy, tør vi ikke si.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Trippel: Bilen kan kjøres i Power-modus for maks ytelse, i normal eller eco. Sistnevnte gir bedre rekkevidde, men mindre «futt» i frasparket til motoren. Foto: Baard Larsen

Det vi kan si, er at dette er en relativt støysvak og sprek personbil. Spesielt med tanke på at motoren er på 136 hk og yter 260 Nm, med en rekkevidde på inntil 280 km takket være en batteripakke på 50 kWh. På vinterstid og 100-sone på E18 med full bil, blir nok rekkevidden nesten halvert. I alle fall om du kjører på Power for full ytelse hele veien, som vi gjorde. Men, dette føler vi tross alt er innenfor. Mange kjører ikke så veldig langt med bilen sin uansett, og det er raskt å lade den på hurtigladere.

Hurtig: Med mulighet for å lade inntil 100 kWh på hurtigladere, tar det ikke lange tiden å fylle batteriene igjen. Foto: Baard Larsen

Kjøreteknisk er det lite å utsette på ë-Berlingo. Bilen har cruisekontroll, men vi savner at den er adaptiv, slik at avstanden til bilen foran holdes konstant. Ellers er det lite som er «feil» med sjuseteren. Det er god plass til at alle i bilen er voksne personer, bagasjeromskapasiteten er også god, og den kan trekke tilhenger på inntil 750 kilo. Pluss last på taket. Og alle setene i andre seterad har ISOFIX-fester for barneseter. Behagelig, brukervennlig og veldig nyttig familiebil er vel det som vi vil konkludere med etter å ha testet den nye Citroën familiebilen.

Overrasker: I de to baksetene var det plass nok til både journalisten og eldstedatteren på 14 år. Veldig bra. Foto: Baard Larsen
Citroën ë-Berlingo

Elmotor på 136 hk/260 Nm.

Egenvekt fra 1.874 kg.

Maksimal tilhengervekt: 750 kg.

Startpris: 327.800 kr.

Fås som femseter og sjuseter.

Rekkevidde: Inntil 280 km/50 kWh batteripakke.

Nyttelast: 491 kg for demobilen.

Stor: Bra størrelse på skjermen, godt oppsett på kartet og ellers et enkelt system å bruke. Foto: Baard Larsen