Endelig: Så var det klart for å få testet den nye elbilen BMW iX3. Foto: Baard Larsen

Den beste SUV-en med bakhjulstrekk?

Vi har testet mange elektriske SUV-er det siste året. BMWs nye iX3 seiler opp som en av de beste el-bilene som har bakhjulstrekk.

Med nyheten iX3 har også BMW for alvor kastet seg inn i kampen om kunder som vil ha en SUV med elektrisk fremdrift. Tyskerne overlater som vanlig intet til tilfeldighetene når de først skal kjempe om kundene.

Kult: Deksler i hjulet skal sørge for mindre luftmotstand, og enda lengre rekkevidde. Foto: Baard Larsen

For selv om også denne elektriske skapningen har bakhjulstrekk, er ikke dette noe du merke under prøvekjøringen. Ypperlig vektfordeling og ikke minst overlegen rekkevidde, er noe som trekker sterkt opp.

Solid: Intet å utsette på plassen til tre voksne i baksetene. Foto: Baard Larsen

Klasseledende

Mens oppgitt rekkevidde er på 450 km (WLTP ), viser en test som Motor hadde nylig, at den klarte hele 556 kilometer. Rett og slett kanonbra. Da Elbil.no testet ut rekkevidden på vinterføre i Finnmark i vinter, lå de på rundt 310 km i snitt. Også dette helt topp.

Suveren: Flere tester viser at iX3 har topp rekkevidde på vinteren, og når lengre enn oppgitt på sommeren. Foto: Baard Larsen

– iX3 er den elektriske utgaven av X3. Drivlinjen er optimalisert for å være mest mulig effektiv, og med bakhjulstrekk, kommer den like langt som sine konkurrenter. Selv om den har et litt mindre batteri, forklarer selger Tommy Cardoso ved Bavaria Sør AS.

Romslig: Godt med plass i bagasjerommet også. Foto: Baard Larsen

Bilen vi fikk teste var kampanjemodellen Fully Charged Edition, som er en fullspekket bil med alt du behøver og litt til, til rett over 600.000 kroner. Den trekker tilhenger på 750 kilo, som er mer enn nok for de fleste båteierne. For jeg kjøper i alle fall ikke elbil for å trekke en campingvogn Norge rundt.

Artig: Å få testet BMW-en var en hyggelig opplevelse. Enkle konsoller har den også. Foto: Baard Larsen

Lavt snitt

Nå har nok journalisten en fordel av å ha kjørt elbil en god stund nå, før testen av iX3, men det er hyggelig å se at det ikke er noe problem å få bilen til å dra til med et lavt snittforbruk under blant det kjøring.

Bak: For de som sitter i baksetene er det tilgang til to USB-C ladere, samt klimaanlegg. Foto: Baard Larsen

Selv om vi var innom 90-sonen på motortrafikkveien på E18, et par ganger bare måtte teste akselerasjonen, landet BMWs nye vidunderbarn på 19,3 kWh i forbruk per ti mil. Kjører du litt mer fornuftig, og fortsatt holder fartsgrensene, kommer du glatt ned på 18-tallet. Da er over 40 mils rekkevidde mulig å klare lett på sommeren.

Installer: En dedikert hurtiglader er å anbefale. Batteriet lades fortere, og du får bedre brannsikkerhet på ditt elektriske anlegg. Foto: Baard Larsen

Nå er dette en kompakt SUV, som per i dag ikke er planlagt for å komme med firehjulstrekk. Men den har i tester i andre medier vist seg å ha null problem med vinter, snø og is selv med piggfrie vinterdekk. Det gjelder som alltid å avpasse farten etter forholdene.

Flott: Lekkert design også forfra. Foto: Baard Larsen

Romslig

Et annet viktig stikkord med iX3 er at dette er en veldig romslig bil. Her er nok av plass til fem voksne og en del bagasje, noe som sammen med en reell rekkevidde som er meget nært lovet rekkevidde, gjør at du kan dra til fjells uten problemer.

Oversikt: Sjåføren behøver ikke å flytte fokus under kjøring. Headup-display gir deg farten på frontruten. Og fartsgrensen. Foto: Baard Larsen

Effekten til motoren er på 286 hk/400 Nm, og bilen er sperret på 180 km/t på maksimal fart. Litiumionbatteriets kapasitet i kWh er 80, og du vil kunne lade fra null til 80 prosent på hurtigladere (125/150 kWh) på en drøy halvtime. Ypperlig å kombinere med kaffepause og toalettbesøk, så ungene får luftet seg litt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kart: Navigasjonssystemet informerer også om trafikkhindringer langs din rute. Foto: Baard Larsen

Interiøret er lekkert, detaljer som deldeksel på hjulene for å øke rekkevidden, mange tilkoblingsmuligheter, behagelige seter, sportsmodus og et gjennomgående inntrykk av at bilen er av beste kvalitet, trekker sterkt opp. Det eneste vi savner er rattvarmen. Hvor ble den av?

BMW iX3

Elektromotor på 286 hk/400 Nm.

Rekkevidde: Inntil 450 km (WLTP)

Batterikapasitet: 80 kWh.

Egenvekt fra 2.200 kg.

Trekker tilhenger på 750 kg.

Maksfart: 180 km/t.

Startpris: 571.720 kr.

Nyttelast: 540 kg på demobilen.

Bagasjerom: 510 liter.