Overlegen: Av de større flerbruksbilene med elektrisk drift vi har testet, er Citroën ë-Space Tourer så langt den beste. Foto: Baard Larsen

Citroën ë-Space Tourer – for de store oppgavene

Endelig begynner de store familiebilene å få god rekkevidde som elbil. Vi har testet åtteseteren til franskmennene.

Vi kan like godt begynne med vår sære tankegang med en gang. Selv om ë-Space Tourer kan fås billigere med 50 kWh batteri, i standard lengde, så føler vi at det er bedre å legge noen tusenlapper ekstra på bordet.

Perfekt: To rader med tre seter. Og ISOFIX til alle seks setene. Ypperlig. Foto: Baard Larsen

Gå heller for største batteripakke på 75 kWh, og si heller ikke nei til den ekstra lange modellen. Spesielt ikke om dere har planer om en lengre tur med den romslige familiebilen, og mye bagasje.

Nei: Minsten hadde ingen planer om å sove inne. Hun ville overnatte i bilen! Foto: Baard Larsen

Strålende

Kort oppsummert er vi strålende fornøyd med Citroën ë-Space Tourer! Med åtte skinnseter, og ISOFIX-fester i andre og tredje seterad, har vi allerede her begynt på noe av det som mange familier nok vil foretrekke.

Innenfor: Bagasjeromsplassen kan du justere. Her har vi nok av plass til utstyr, og samtidig god plass til folk i andre og tredje seterad. Foto: Baard Larsen

Riktignok runder vi halvmillionen når det gås for utgaven med største batteri og største lengde. Men dette vil du garantert ikke angre på. For med en åtteseter har og god bagasjeromsplass har du ypperlige muligheter til å unngå krangling om det er tre unger som skal være med to voksne på tur.

Viktig: Mye taler for at du vil møte denne bilfronten ofte på veien framover. For Citroën forventer bra salg. Foto: Baard Larsen

Noen vil kanskje ha innvendinger mot at rekkevidden ikke er imponerende kontra en «vanlig» elbil, men så er jo ikke akkurat et kjøretøy i varebilstørrelse en type bil som har optimal utforming med tanke på luftmotstand. Og så er det jo ofte greit å ta en pause etter et par timer med unger i bil, og da kan du hurtiglade.

Enkelt: Automatisk styring av gir og kjøremodus er topp. Tar også mindre plass enn om du har gir og håndbrekk mellom setene foran. Foto: Baard Larsen

Fleksibel

Setene i andre og tredje seterad kan du selvsagt justere fram og tilbake, eller du kan legge dem ned. Eventuelt da de helt ut om det skulle bli behov for. Det er også mulig å få to av setene i andre rad vendbare. Velg foldbart bord også, så blir det topp.

Variabelt: Setene kan du legge ryggen ned på, eller fjerne helt. Et tilvalg er bakovervendte seter i midtraden, med sammenleggbart bort. Fiffig. Foto: Baard Larsen

Vår demobil hadde i tillegg skyvedører på begge sider, og de er selvsagt elektriske. Bakdøren vender oppover, noe som er praktisk med tanke på å unngå at du blir alt for bløt om det skal letes fram noe fra bagasjerommet i dårlig vær.

Jobb: Med strømuttak i passasjersetet foran, kan den som sitter bak denne, koble til PC og jobbe under kjøreturen. Foto: Baard Larsen

Kjørekomforten er det heller ikke noe å utsette på når det gjelder ë-Space Tourer. Du sitter veldig høyt i bilen, har utrolig god oversikt, og planter baken i solide seter. Og ikke minst; Citroën kommer med en familiebil som du stortrives bak rattet i.

Nødvendig: Tenk sikkerhet og tenk hurtiglading. En egen ladeboks med dedikert kurs er absolutt noe du bør gå for. Foto: Baard Larsen

Storfornøyd

Barna i husstanden var utrolig godt fornøyd med åtteseteren. Faktisk var minsten så storfornøyd, at hun gjerne ville overnatte i bilen. Hadde vi fjernet ett av baksetene, hadde ikke dette vært noe problem.

Kompakt: I fronten er motor, drivverk og øvrig utstyr, satt sammen så bra, at det tar minst mulig plass. Med andre ord, mer plass til folk og bagasje. Foto: Baard Larsen

En ting vi savnet, var adaptive cruisekontroll. Cruisekontroll med hastighetsbegrenser har bilen, men enten trykket vi feil, eller så var den ikke adaptive. Mest sannsynlig sistnevnte. Litt rart at dette ikke var på plass, når bilen hadde så mye annet utstyr fra før av som standard i denne utgaven.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Klar: Om du skal rykke ut på en jobb, eller ha familie og venner med på båttur. Denne elbilen fikser alt. Foto: Baard Larsen

Sikkerhetstest hos EuroNCAP av ë-Space Tourer foreligger ikke når testen vår gjennomføres. Men med kollisjonspute for fører og passasjer foran, samt sidekollisjonsputer og gardinkollisjonsputer, bør sikkerheten være meget god.

Veiviser: Kartet fungerte veldig greit. Størrelsen på skjermen er passe stor. Foto: Baard Larsen
Tekniske data

Kommer i standard lengde og ekstra lengde.

Elektromotor på 136 hk/260 Nm på demobilen.

Rekkevidde: Inntil 330 km (WLTP)

Batterikapasitet: 50/75 kWh.

Egenvekt fra 2.065 kg.

Trekker tilhenger på 1.000 kg.

Maksfart: 130 km/t.

Startpris: 431.800 kr.

Nyttelast: 960 kg på demobilen.

Bagasjerom: 603–989 liter.

Business-utgaven fås som niseter.

Solid: Beinplassen for dem i andre seterad er upåklagelig. Også tredje seterad har mer enn god nok plass til føttene. Foto: Baard Larsen