Største: VW ID.5 er den største så langt i ID-familen til VAG-konsernet. Her GTX-utgaven, som har firehjulstrekk. Foto: Baard Larsen

5-eren har både firehjulstrekk og bedre rekkevidde

Fra før har ID.3 og ID.4 kommet fra Volkswagen. Nå har tyskerne toppet alt med den største ID-en, ID.5. Som du blant annet kan få med firehjulstrekk.

Først kom lillebror ID.3, som ga bilkjøpere et lite innblikk i hva VAG-konsernet jobbet med av elektriske biler. I fjor var det klart for mellomste bror ID.4, som var noe større og hadde bedre rekkevidde. Nå er storebror ID.5 kommet. Med enda bedre rekkevidde, og solid plass.

Lekker: Innvendig er firehjulstrekkeren utrolig flott. Foto: Baard Larsen

Som sine to småsøsken, er ID.4 bygd opp fra bunnen av som elektrisk bil. At ikke denne deler plattform med drivstoffmotorbiler, er noe som merkes. For plassutnyttelsen er blitt veldig god. Og ikke minst; kjørekomforten.

Før: Bagasjerommet i ID.5-en med gulvet i bagasjerommet på øverste hakk. Foto: Baard Larsen

To versjoner

Om du foretrekker bil med tohjulstrekk, så heter startmodellen ID.5, mens den for firehjulstrekk heter ID.5 GTX. Det er sistnevnte vi fikk teste av Gromstad Auto AS i Arendal. Her snakker vi om en modell som ligger over tohjulstrekkeren i pris, men som allikevel ikke totalt sett er dyrere. For mye utstyr er standard for firehjulstrekkeren, mens du må ha det som tillegg om du kjøper bakhjulstrekkeren.

Etter: Tar du bort gulvet, så finner du enda litt mer lagringsplass. Foto: Baard Larsen

Begge modellene har 77 kWh batteripakke, men forskjellen i ytelse er 204 hk for den ene og opptil 299 hk i maks 30 sekunder for GTX-en. Dette gjør derimot ikke store utslaget i rekkevidden, som for firehjulstrekkeren er 509 km. Bare 24 km. kortere enn tohjulstrekkeren. Noe av årsaken her er nok designet på bilen, spesielt hekken. Dette gir mindre luftmotstand. Mer om dette lengre nede i saken.

Hekken: Stilig bakende på GTX-en er det også. Foto: Baard Larsen

Foruten prisen, som er over eller under 500.000 kroner avhengig av om du vil ha firehjulstrekk eller ikke, så er det innvendig den største forskjellen på de to ID.5-ene er. Designseter, utforming av setene med blant seksveis justering av forseter samt taktrekk og midtarmlene med koppeholdere og skiluke i mellomste sete bak er noe av det som gjør at du betaler litt mer for GTX-en. Pluss at denne kan trekke 200 kilo mer som firehjulstrekker, og er godkjent for tilhenger på 1.200 kilo. Et stort pluss også dette.

Klar: Midtsetet skjuler armlene med koppeholdere. Og skiåpning i seteryggen. Ut på tur, aldri sur. Foto: Baard Larsen

Mindre endringer

Det er ikke store forskjellene på ID.4 og ID.5, og bagasjeromsplassen er egentlig ikke en av dem. For den ligger i dag på 549 liter for 5-eren, men kan økes til 1.561 liter om du legge ned baksetene. For 4-eren er plassen henholdsvis 543 liter og 1.575 liter. Dog har størstemann litt bedre aerodynamisk form, slik at luftmotstandskoeffisient er hakket lavere. For øvrig er maks ladehastighet 135 kW etter den nye softwareoppdateringen, slik at batteriet går fra fem til 80 prosent på under halvtimen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Flott: ID.5-en kan fungere fint som familiebil, og som SUV har den grei bakkeklaring. Og ikke minst, god rekkevidde. Foto: Baard Larsen

Komfortmessig og kjøreteknisk er ID.5 GTX som de andre ID-bilene fra VAG-konsernet. Utrolig solide kjøremaskiner, med et stilrent og innbydende interiør. Mann (45) kunne tenkt seg litt høyere bakkeklaring på bilen, siden den skal være SUV, men du bør uansett ikke ha problemer med framkommeligheten med en bakkeklaring på drøyt 17 centimeter. Og jo lavere tyngdepunkt, jo bedre pleier ofte bilene å være på svingete veier.

Enkelt: Setter du på GPS-en en reiserute som er for lang, kommer bilen opp med forslag til ladestasjoner som må besøkes underveis. Foto: Baard Larsen

Salgssjef Volkswagen ved Gromstad Auto AS i Arendal, Lars Gommerud, sier at det er GTX-utgaven av ID.5 som har solgt mest. Og vi forstår at folk gjerne velger firehjulstrekk kontra bakhjulstrekk. For når du først skal kjøre en bil, som har ypperligere kjøreegenskaper, har du i mine øyne en bedre kjørekomfort når vinteren kommer med firehjulstrekk kontra bakhjulstrekk. Selv om dette sikkert går på hva du er vant til. Ellers tommel opp for sikkerhetstesten av ID.5-ene. Fem stjerner og kommentaren «Very good», med 93 prosents score for voksne samt 89 prosents score for barn, er faktisk bedre enn et par av konkurrentene.

Nok: To USB C-ladere i midtkonsollen foran. Og to for de i baksetet. Samt ladeplate. Nok av muligheter for å få strøm til mobiler og nettbrett. Foto: Baard Larsen
Tekniske data ID5. GTX

To el-motorer på totalt 299 hk/460 Nm.

Trinnløs automatgir.

Batterikapasitet: 77 kWh.

Rekkevidde: Inntil 509 km.

Egenvekt: 2.280 kg på demobil.

Startpris. ID.5 GTX: 516.70 kr. (Kr. 465.700 for ID.5)

Nyttelast: Inntil 395 kg.

Hengerkapasitet m/brems: 1.200 kg. Uten problemer.

Alle data er for demobilen, med dennes utstyrsnivå.