Blanding. Det blir nok ikke feil å si at Hongqi har «lånt» litt designideer fra en del andre konkurrenter. Foto: Baard Larsen

Super el-SUV med gjennomført eleganse og millimeterpresisjon

Den elektriske stasjonsvognen Hongqi E-HS9 begynner å bli et vanlig syn på norske veier. Vi fikk teste bilen som Inge Viktor Olsen har som drosje i Grimstad.

En lengde på over 5,2 meter, og en bredde på rett over to meter. Legg til egenvekt på 2,630 kilo samt mulighet for seks eller sju seter, og mulighet til å trekke 1,500 kilos tilhenger. Så begynner du å ane dimensjonene på Hongqi-en.

Først: I-199 er taxinummeret til det som kan være Norges, og kanskje Europas, første elektriske drosje fra bilmerket Hongqi. Foto: Baard Larsen

Den kommer i tre utgaver; Comfort, Premium og Exclusive. Forskjellene er at førstnevnte har 486 hk og sju seter, mens de to sistnevnte har henholdsvis sju og seks seter samt 551 hk motoreffekt. Og en ytelse på hele 670 Nm.

Stas: – Det er jo moro å ha fått en Hongqi som elektrisk drosje i Grimstad, sier Inge Viktor Olsen ved Taxi & Turvogn i Grimstad. Som villig lot Adressas mann få teste ut super-SUV-en. Foto: Baard Larsen

Imponerende

Å få testet E-HS9 har stått øverst på ønskelisten siden bilen ble lansert i fjor, og da den kom inn til forhandlere i vår, ble demokjøring forespurt. Men importøren har så langt ikke prioritert å sende ut biler for pressetesting. Heldigvis stilte Inge Viktor Olsen i Taxi & Turvogn bilen til disposisjon, før drosjen ble satt i drift.

Lekkert: Ufattelig flott design og inventar i E-HS9. Og solid plass til både folk og bagasje. Foto: Baard Larsen

– Dette er solid håndverk, på høyde med det beste av tyske biler. Forfra får du assosiasjoner til Rolls-Royce, fra siden gir bakdelen litt Land Rover-vibber. Og akslingene foran og bak kjører samme system og dimensjoner som Ferrari. Så kineserne har plukket litt inspirasjon fra de beste. Alt av skjøter og overganger er så flott satt sammen. Det flyter mye bedre, mener Inge Viktor.

Valg. Du kan lade mobil med USB, sette strøm til laptop eller holde kjølebagen i gang ved hjelp av alle strømuttakene mellom setene. Foto: Baard Larsen

Og det er liten tvil om at kineserne her har kommet med en elektrisk SUV som virkelig er ypperlig. Når du går over bilen, ser du at alt av skjøter og overganger stemmer på millimeteren. Innvendig er alt så strømlinjeformet og vellaget, at det er en fryd for øyet. Rett og slett imponerende å se hvor flott E-HS9 er blitt. Ikke rart Auto-Car AS på Stoa utenfor Arendal har god pågang fra kunder på denne.

Romslig: Overlegen plass som fireseter. Men også som seksseter er det godt med bagasjeplass i E-HS9 fra Hongqi. Foto: Baard Larsen

Kjapp

Med to elektromotorer som har en samlet ytelse på 551 hk og 670 Nm i effekt, drar vi den drøyt 2,7 tonn tunge bilen med to mannfolk i, opp i 100 km/t på rett under fem sekunder. Det oppgis 4,9 sekunder i reklamen, og dette stemmer nok veldig bra. Samtidig føles ikke Hongqien stor eller klumpete ut. Den er tross sin lengde på 5,2 meter og solide bredde, nydelig å kjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Justeres: Blir det for kaldt ute, eller farten høy, lukkes åpningene i grillen. Dette for å minske luftnedkjølingen av batteriene, eller redusere luftmotstanden. Å ha 777 i skiltnummeret, er noe Olsen setter pris på. For dette er jo et lykketall. Foto: Baard Larsen

Som seksseter har du utrolig godt med plass til en stor fører og fem solide passasjerer. Og samtidig mer enn nok bagasjeromsplass. Foran i «frunken» er det også plass til en del. Skulle du trenge å lade noe som ikke vil ha 12 volt, som SUV-en har mange uttak for, er det 220 volts uttak ved tredje seterad. Både for europeiske og engelske støpsel. Vel plassert i nydelige skinnseter legger vi fort merke til at bilen er utrolig støysvak.

Kjapp: Etter siste programvareoppdatering i mai er ladehastigheten inntil 140 kWh. Foto: Baard Larsen

Ladehastigheten på lynladere er opptil 140 kWh, så batteripakken på 99 kWh (90 kWh netto) får du raskt ladet opp nok til at turen kan gå videre. Og med en Hongqi suser du glatt inn til Oslo fra Grimstad uten å bekymre deg over rekkevidden. Den er for øvrig oppgitt til 465 km. Under kjøreturen sørget blant annet 24 sensorer og avanserte sikkerhets- og førerstøttesystemer for at du kommer deg trygt fram. Selvsagt med litt egeninnsats som aktsom bilfører. Dette er vel det nærmeste vi så langt kommer en elektrisk SUV, som er stor som en stasjonsvogn. Vi må nesten gi Hongqi rett i sitt slagord: Drømmer blir til virkelighet. For E-HS9 er utvilsomt et utrolig kjøretøy.

Rom. Også foran er det plass til litt varer, eller bagasje. Dette omtales ofte som frunk, en sammentrukket form av front trunk. Foto: Baard Larsen
Hongqi E-HS9

Elbil med to motorer på 218 og 333 hk.

Samlet effekt 551 hk og ytelse på 670 Nm.

Maksimal tilhengervekt: 1.500 kilo.

Egenvekt: 2.630 kg.

Sperret på maksfart 200 km/t.

Startpris: 619.900 kr.

Rekkevidde: Inntil 465 km/99 kWh batteri.

Nyttelast: 475 kg.

Stort: Innvendig er det nok av plass. Og en solid skjerm dekker store deler av dashbordet. Foto: Baard Larsen
Les også
Inge satser på en ganske spesiell el-taxi