Biltest: Denne gang har vi prøvd en Caddy Style Maxi med toliters dieselmotor på 122 hk med automatgir. Foto: Baard Larsen

Strålende både som nyttekjøretøy og familiebil

Volkswagen viser fram nye Caddy som personbil. Du kan få den i mange varianter, både utstyrsmessig og ytelsesmessig. Og det er blitt en strålende flerbruksbil.

Som nyttekjøretøy for håndverkere har vi tidligere blitt kjent med Caddy som en funksjonell og solid arbeidsbil. Nå er det personbilutgaven, som sjuseter, vi har fått testet.

Ypperlig: To romslige seter bak, tre gode seter i midten og nok av plass til to voksne foran. Foto: Baard Larsen

I forhold til forgjengeren er det veldig mye som er nytt, men grunn-DNAet til den legendariske bilen er fortsatt intakt. Mye er meget bra, men vi har to ankepunkter.

Bra: Har du prøvd en VW i løpet av det siste året, så vil du fort bli vant til hvordan utformingen er for fører. Foto: Baard Larsen

Førsteklasses

Etter en lengre helg bak rattet på Caddy Style Maxi, er det liten tvil om at denne sjuseteren er førsteklasses som familiebil. Med konseptet to seter foran og bak, samt tre i midten, er det rikelig med plass til alle som skal sitte på.

Variabelt: Setene kan legges flatt, eller tas helt ut. Det meste er tenkt på i denne sjuseteren. Foto: Baard Larsen

Bagasjeromsplassen er heller ikke dårlig, men vi kunne gjerne ha tenkt oss litt bedre plass til kofferter og utstyr når det er fører og seks passasjerer som skal på tur. Dog, blir dere ikke så mange, kan jo ett og ett sete enten legges ned. Eller tas helt ut. Fjerner du alle fem passasjersetene i andre og tredje rad, blir det jo ballplass baki.

Stilig: Lyktene gjør at den skiller seg ut. Designmessig, til å være en «kassebil», så er Caddy blitt riktig så fin. Foto: Baard Larsen

Hva angår motorvalg, så kan du gå for en toliters dieselmotor på 102 hk eller 122 hk. For mange vil nok ikke bensinmotoren på 1,5 liter og 114 hk kanskje være så aktuell. Dette fordi 122 hk kan leves med enten automatgir eller firehjulstrekk. Litt større dieselmotor, slik at tilhengerkapasiteten kanskje hadde vært litt større, ville jeg personlig ha foretrukket. Men 750 kg gikk lekende lett på demobilen, 122 hk med automatgir.

Enkelt: Kjapt å sette opp mobilen på handsfree, og ellers lære seg de grunnleggene funksjoner som radio og kart. Foto: Baard Larsen

Komfortabel

En god pekepinn for undertegnede om en demobil er familievennlig, er når de to minste i husstanden sovner under turen. Eller maser om ikke pappa kan ta enda en kjøretur med dem. Så vel mellomste på sju år som minsten på fem år, storkoste seg under turene. Å ha en hel sitterad for seg selv, med god plass, var innertier.

Savn: Greit med bagasjeromsplass, men muligheten for å justere seteradene hadde fjernet ønsket om å ta ut seter. Uansett. Nok av plass for fars sære fritidssysler. Foto: Baard Larsen

Caddy er i tillegg en meget behagelig bil å kjøre. Svingradiusen føler jeg er god, samtidig som kjørekomforten er upåklagelig. Nå var vi to voksne og tre barn på det meste under en av kjøreturene, men dette gikk veldig greit. Det er god sikt til sidene, alle sitter høyt og godt, samtidig som kjørestøyen er lav. Også snittforbruket var lavt. Vi havnet på rundt halvliteren på mila, etter så vel bykjøring som en test med å trekke båt og henger fra Arendal til Grimstad. Selvsagt via fv. 420.

Overrasker: Den ser ikke veldig romslig ut utvendig, men inne i Caddyen er det nok av rom til sju personer. Foto: Baard Larsen

Det trekker også opp at bilen er utstyrt med to USB C-ladeuttak foran, har et oppsett på dashbordet som er enkelt å bruke, samt gode justeringsmuligheter for sete og ratt. Mye av det som du kjenner fra ID-familien til VW, vil du også finne igjen hos Caddy. En sjuseters personbil som tross litt ekstrautstyr og største dieselmotor forsvarer glatt prisen på 627.425 kroner. Som demobilen kostet.

Kjapt: Med USB C-ladeuttak så lades mobil og nettbrett fortere opp. Foto: Baard Larsen
Caddy

Kommer i utgavene Life, Style og California Maxi med hhv. med minikjøkken og/eller campinginnredning.

Toliters diesel på 102 hk/122 hk eller 1,5 liter bensin på 114 hk. Største diesel fås med automat eller firehjulstrekk.

Startpris: Fra 458.000/479.000 kr for bensin/diesel.

Caddy Life/Style er sjuseter. California Maxi er femseter.

Tilhengervekt inntil 1.500 kg.

Maks bagasjerom: 3.105 liter.

Snittforbruk: Fra 0,46 liter/mil.

Skarpt: Fargene er klare og gode sett fra førers sittested. Foto: Baard Larsen