Optimist: Jim Tore Benestvedt ved Grimstad Bil AS forteller om stor interesse for Berlingo i elektrisk utgave. Nå er den også kommet som varebil. Foto: Baard Larsen

Nå har Jim fått den som arbeidsbil også

Tidligere i vinter kunne Jim Tore Benestvedt ved Grimstad Bil AS presentere elektrisk Berlingo som fem- og sjuseter. Nå er den også kommet som treseters arbeidsbil.

Citroën ë-Berlingo er navnet på kjøretøyet, som vi tidligere har fått prøvd ut som sjuseter. Nå er det varebilversjonen som vi har fått prøvekjørt. Som med storebror, ble det en ny, flott opplevelse.

Biltest: Vi har prøve ë-Berlingo varebil i elektrisk utgave. Foto: Baard Larsen

– Vi ser at det er stor interesse for elektriske varebiler. Når vi fra før hadde ë-Berlingo som fem og sjuseter, er det fint å kunne gjøre utvalget komplett med bilen som varebil også. Tilbakemeldingene har vært veldig positive, forteller Jim Tore Benestvedt, selger ved Grimstad Bil AS.

Kinderegg: Dette er de tre løftene franskmennene kommer med for sin elektriske varebil. Foto: Baard Larsen

Mange valg

Startprisen for varebilen som treseter er fra 299.900 kroner, i standard lengde. Men de fleste kommer nok til å gå for den lange modellen, og med litt mer utstyr. Da er vi raskt oppe på rett under 340.000 kr. Fortsatt en meget grei pris for en ypperlig varebil, som har det meste av hva en håndverker trenger.

Strålende: Som elbil er ë-Berlingo varebil virkelig praktisk. Foto: Baard Larsen

Med mulighet for å løfte opp ytterste passasjersete, og åpne veggen, så kan du få inn standard lengder av f. eks. rør eller planker. Og lasterommet har meget god plass, noe du kan se av bildet. Vi tok ikke sjansen på å fylle bilen med mye, men en sykkel og en teinehaler lastet vi inn. Her kan du stable godt i høyden ved behov.

Romslig: Godt med plass til tre voksne i bilen. Foto: Baard Larsen

For mange er jo Berlingo-navnet synonymt med arbeidsbil. Og vi forstår godt at flere og flere velger elektrisk varebil. Tross alt kjører de fleste håndverkerne ikke mange milene hver dag, og selv om du utnytter kapasiteten på last og tilhenger, holder rekkevidden en hel arbeidsdag. Og litt til.

Enkelt: Raskt å sette opp mobil og styre multimediefunksjonene via skjermen. Foto: Baard Larsen

Behagelig

Selv om det ikke var snøføre under våre testturer i midten av mars, ble det kaldt og meget glatt i løpet av kveldene. Når det ble vei-is på riksveiene, viste ë-Berlingo at den har et godt grep på veien, selv med piggfrie vinterdekk. Å kjøre piggdekk på elbil er det nok få som gjør, men det er selvsagt fullt mulig. Om det da gir mer kjørestøy, tør vi ikke si.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kombi: Det er null problem å bruke varebilen til å frakte lengre varer, og samtidig ha med en passasjer. Foto: Baard Larsen

Det vi kan si, er at dette er en relativt støysvak og sprek varebil. Spesielt med tanke på at motoren er på 136 hk og yter 260 Nm, med en rekkevidde på inntil 280 km takket være en batteripakke på 50 kWh. På vinterstid og 100-sone på E18 med full bil, blir nok rekkevidden nesten halvert. I alle fall om du kjører på Power for full ytelse hele veien, som vi gjorde. Men, dette føler vi tross alt er innenfor. Mange kjører ikke så veldig langt med bilen sin uansett, og det er raskt å lade den på hurtigladere.

Fordel: Skyvedører på begge sider, gjerne med vindu, legger lastingen. Foto: Baard Larsen

Kjøreteknisk er det lite å utsette på ë-Berlingo. Bilen har cruisekontroll, men vi savner at den er adaptiv, slik at avstanden til bilen foran holdes konstant. Ellers er det lite som er «feil» med arbeidsbilen. Det er god plass til tre voksne i bilen, lasteromskapasiteten er også god, og den kan trekke tilhenger på inntil 750 kilo. Pluss last på taket. Behagelig, brukervennlig og veldig nyttig arbeidsbil er vel det som vi vil konkludere med etter å ha testet den nye Citroën varebilen.

Kjapt: Med dedikert hjemmelader får batteriene raskt ny strøm. Foto: Baard Larsen
Citroën ë-Berlingo

Elmotor på 136 hk/260 Nm.

Egenvekt fra 1.698 kg.

Maksimal tilhengervekt: 750 kg.

Startpris: 299.900 kr.

Fås også som femseter og sjuseter.

Rekkevidde: Inntil 273 km/50 kWh batteripakke.

Nyttelast: 637 kg for demobilen.

Godkjent: Rekkevidden er det ikke noe å utsette på, selv når det er vinterlige tendenser ute. Foto: Baard Larsen