Strålende: Med høyreist tak over hele lengden, får VW Multivan eHybrid en meget god innvendig høyde. Og bedre romfølelse. Foto: Baard Larsen

Muligens den beste flerbruksbilen vi har testet

Volkswagen Multivan eHybrid skilter med seks seter, høy kvalitet og førsteklasses komfort. Til en pris som egentlig ikke er avskrekkende.

Flerbruksbiler som Multivan kan fort få en prislapp på godt over én million kroner om du skal ha den med fossil brenselmotor. Men som hybrid har prisen gjort et solid svalestup nedover. Noe som trekker oppover for bilens del.

Ut: Du kan fjerne ett og ett baksete, og øke lastekapasiteten i flerbruksbilen til varebilstørrelse. Foto: Baard Larsen

Den store ladbare hybriden starter nå på drøyt 700.000 kroner, og har fått en del kvaliteter som virkelig er forlokkende. Ikke bare en rekkevidde som takler Arendal-Grimstad på ren strøm. Også tilhengervekten er veldig bra. Hele 1.600 kilo.

Flott: God skjerm og godt kamera som følger med på rygging samt rundt bilen ellers. Foto: Baard Larsen

Oppløftende

Mange av oss kunne ha ønsket seg en bil med solid plass til både fem og seks personer, og en god del bagasje. Med Multivan eHybrid har dette plutselig kommet enda nærmere rekkevidde. For Volkswagen har med sin flerbruksbil, som fås i kort og lang utgave, samt to utstyrsnivåer, nå lansert en seksseter som står til terningkast seks.

Bra: Noen vil kanskje ikke like «firkantformen». Jeg mener den er topp, siden det gir større innvendig høyde. Foto: Baard Larsen

Du kan riktignok få den som sjuseter også, men seks seter som vår demobil fra Gromstad Auto Arendal hadde, var virkelig midt i blinken. Med tre seterader som hver hadde to seter, får du gangplass mellom alle setene. Elektriske skyvedører på begge sider, og «salongbord» mellom setene bak, var noe som både store og små satte veldig stor pris på.

Romslig: VW Multivan eHybrid er innvendig stor, og meget flott. Foto: Baard Larsen

Tilhengerfeste på bilen gjør at du trekker tilhenger på opptil 1.600 kilo, og selv om motoren «bare» er en 1,4 liters bensinmotor så gjør ytelsen på 150 hk at dreiemomentet ender på 350 Nm med samlet effekt 218 hk. Da har vi lagt til en elektromotor på 115 hk, som gir lydløs framferd. Og slår inn når du trenger mer kraft. Som du skjønner kan dette gå unna om du vil. I bunn ligger en sekstrinns dobbeltclutch automatgirkasse som fungerer ypperlig.

Praktisk: Under noen av setene er det oppbevaringsbokser. For nødutstyr, f. eks. Foto: Baard Larsen

Ja takk

Maks nyttelast for bilen, som har en egenvekt på 2.221 kilo, er 454 kilo. Så du kan få med deg litt på kjøreturen, og eventuelt legge til 100 kilos taklast. Og for den saks skyld trekke en campingvogn, eller combi camp. Bare husk på å sjekke at førerkortet ditt tillater at du har lov til å trekke maks hengervekt på 1,6 tonn. Ellers kan det bli dyrt om UP står i veikanten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Praktisk: Stort midtbord som kan flyttes på, er noe alle barna setter pris på. Foto: Baard Larsen

Innvendig har bilen et meget flott og tilsynelatende påkostet inventar og design. Under de to seteradene bak, er det oppbevaringsrom under hvert av de fire setene. Så her kan du, foruten viktig utstyr som ladekabel, varseltrekant og nødreparasjonssett for bil, få plass til mindre verdisaker. Da slipper du at dette ligger synlig inni bilen.

Spenning: Foran er det nok av lademuligheter. Foto: Baard Larsen

Foruten muligheten for trådløs lading av mobilen, er det også to USB-C ladere foran. Med andre ord veldig rask lading av mobil eller nettbrett. Fører og passasjer foran har også plass til kaffekopp eller bruk, mens de i baksetene har egne koppeholdere. Ryggekamera og informasjonsskjermer er av beste kvalitet, og sørger for at du har full oversikt når du er på farten. Komfortmessig er det ikke noe å utsette på Multivan, og kjøreteknisk leverer den også utrolig bra. Dette er i sum en så topp flerbruksbil, at jeg tror det muligens er den beste flerbruksbilen vi har testet så langt på over 20 år.

Bak: Du kan flytte bordet helt bak, og slå opp sidene. Sittende buffet? Foto: Baard Larsen
Multivan ladbar hybrid

Bensinmotor på 1,4l/150 hk og el-motor på 115 hk. Samlet effekt 218 hk/350 Nm.

Egenvekt demobil: 2.221 kg.

Maksimal tilhengervekt: 1.400 kg.

Startpris: 701.600 kr.

Rekkevidde: Inntil 48 km på strøm.

Nyttelast: 425 kg for demobilen.

Bagasjeromsplass: Fra 469 liter.

Rask: Både som elbil og som bensinbil drar Multivan greit unna. Foto: Baard Larsen