Svær: BMW iX xDrive40 er ingen liten SUV. Foto: Baard Larsen

Lommeboken avgjør hvor moro du kan få det

Du vekker garantert oppsikt i gata om dette blir din neste elbil. BMWs nye iX xDrive 40 er kanskje den største, og beste, elektriske SUV-en vi har testet.

Tyskerne fortsetter med å lansere den ene elektriske storbilen etter den andre, og nå er de kommet til iX xDrive. Vår demobil er xDrive 40, mens xDrive 50 med større batteripakke og kraftigere ytelse er på vei.

Kult: I panseret finner du lokket for å fylle på spylervæske. Så slipper du å åpne hele panseret. Foto: Baard Larsen

Bavaria Arendals demobil har en startpris på under 700.000 kroner, men med en del ekstrautstyr ligger prislappen på 849.800 kroner for demobilen. Men her får du virkelig mye kjøreglede for pengene dine.

Kontroll: Greit med skikkelig kamera når en bil på litt under fem meter skal inn i en garasje som har rett over fem meters plass. Foto: Baard Larsen
iX xDrive 40

Elektromotor på 326 hk/630 Nm.

Rekkevidde: Inntil 426 km

Batterikapasitet: 76,6 kWh.

Egenvekt: 2.354 kg.

Trekker tilhenger på 2.500 kg.

Maksfart: 200 km/t.

Startpris: 699.900 kr.

Nyttelast: 570 kg på demobilen.

Kan fra mars leveres med luftfjæringer og firehjulsstyring.

Store: Setene er brede og dype, og gir veldig god støtte til lårene. Buffen viser størrelsen på setet. Foto: Baard Larsen

Veldig stor

Vi lurte litt på om den nesten fem meter lange SUV-en faktisk var større innvendig enn BMW X5. Ettersom politiets innsatslederbil var innom forhandleren da demobilen ble levert, ble det raskt bekreftet av politiets innsatsleder. Innvendig er den større en X5-en deres, både i plass foran, i baksetene og bagasjerommet. Jeg tror vi begge var litt interessert i å byttelåne en stund.

Skjult: Du kan også legge inn noe bagasje under gulvet. Totalt tar bagasjerommet minst 500 liter. Helt innenfor. Foto: Baard Larsen

For romfølelsen er virkelig upåklagelig i iX-en. Fører og passasjer foran har meget god plass, noe utformingen av en bil som er bygd opp fra bunnen av rundt nettopp elektrisk drivelinje sørger for. Bakseteplassen er stor nok til tre voksne som er like lange som de er brede. Og bagasjerommet er det heller ikke noe å utsette på.

Ja: Flere liker ikke helt grillen til BMW iX xDrive40. Personlig liker jeg fronten! Foto: Baard Larsen

Men størrelsen på bilen gjør også sitt til at den har en høy pris. Dog er det ingen tvil om at her får du ufattelig igjen for å legge i en del mer på utstyr ut over standardpakken. Både setemassasje, skikkelig rått lydanlegg og sportslig oppsett er noe av det som var ekstra på demobilen. Som med sine nesten 2,4 tonn er like stødig på veien som en tanks.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Oversikt: Det er nok av informasjon å finne i dashbordet bak rattet, for bilfører. Foto: Baard Larsen

Overrasker

På piggfrie vinterdekk en tirsdag morgen, med ishinne på Fjæreveien, var BMW-en på hugget med en gang for å sørge for at sjåførens litt krappe sving ut fra eiendommen ikke medførte noen sleng. iX har et utrolig bra firehjulstrekksystem, og selv uten snøvær, tør jeg påstå at her får du ingen framkommelighetsproblemer. Egentlig litt overraskende at en så tung bil er så lett å kjøre selv på glatte veier.

Topp: Skjermen over midtkonsollen er også av den imponerende typen. Foto: Baard Larsen

Bilen har en rekke kameraer med utvidet bruk, blant annet mulighet for å laste ned bilder til mobiltelefonen. Og ta biler med kamera mens du kjører. Du kan også aktivere kamera fra appen, og ta biler om bilen blir stjålet! Nevnes må også panoramaglasstaket, som har automatisk blending av lys. Dermed slipper du gardinet for å unngå å få solen inn bakfra når du kjører.

Miljøvennlig: Med karbonstål (karbonfiber) og innhold av resirkulerte materialer, er el-SUV-en blitt enda «grønnere». Foto: Baard Larsen

Ellers oser jo bilen av kvalitet innvendig og utvendig. Jeg liker virkelig fronten, som bak sitt røffe og uvante ytre, skjuler en del sikkerhetssystemer for å gjøre kjøreturen best mulig. For det er liten tvil om at du bak rattet på en iX helst til å kjøre til batteriet er tomt. Og så lade på lynladere med inntil 150 kWh kapasitet, for så å suse videre. At BMW leverer nok en kjøremaskin, som er ypperlig fra A til Å, er ikke uventet.

Fornøyde: Ungene ble rett og slett sure på pappa, når han hentet dem i sin gamle bil. For de var enige om at den store, det vil si iX-en, var mye kulere. Foto: Baard Larsen

Miljøvennlig?

Med mye bruk av karbonstål (karbonfiber), har iX xDrive40 blitt så vel lett som sterk. Og i forbindelse med produksjonen har BMWs prosjektansvarlig for iX, Johann Kristler, fortalt til Broom at består av 50 prosent resirkulert aluminium og 60 kilo med resirkulert plast. Blant annet fra fiskegarn. Tyskerne har også eget innkjøp av metaller til batterier, så dette blir best mulig.

Trøkk: Også lydanlegget er av beste kvalitet. Foto: Baard Larsen

Interiørmessig er det jo stilig at den har en laaaang, avlang skjerm i midten av dashbordet, flere mobilholdere integrert og nok av USB C-uttak. I skjermen har du tilgang til infotainmentsystemet, der lyden kommet ut fra tidenes råeste anlegg signert Harman/Kardon. Ryggekamera som spyler seg selv og 360 kamera finner du også her.

Førsteklasses: Å sitte bak rattet på denne SUV-en er en opplevelse. Foto: Baard Larsen

Vi kan jo avslutte med at, jo. Kanskje kunne det ha vært litt dypere bagasjerom. Men her er noe plass også under bunnen, i et eget rom. Og som sagt litt stiv pris for en godt utstyrt modell. Dog er det ikke mange elbiler som kan skilte med skikkelig SUV-egenskaper, solid høyde innvendig, mye rom og mulighet for å trekke tilhenger på 2.500 kg.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Stilig: Bremsecaliperne på BMW iX xDrive40 har fått en fin blåfarge. Foto: Baard Larsen