FULLTREFFER: Rekkevidden på strøm på 55 km klarer du greit med fornuftig kjøring. Snittforbruket er ellers meget lavt for C5-en. Foto: Baard Arvid Larsen

Lever på strøm, bensindunst og kjærlighet

Rekkevidden på 55 kilometer klarte vi akkurat ikke under testkjøringen av C5 Aircross ladbar hybrid. Men det var fordi turen gikk fra Arendal til Rysstad. På rekordlavt forbruk.

Den nye franske SUV-en kommer i to utgaver, startversjonen Feel og toppmodellen Shine. Det var for øvrig sistnevnte vi hadde under testen nylig. Og vi er storfornøyde med bilen på alle områder.

TRIPPEL: Alle baksetene er "fullformat", og du har god plass til passasjerene bak. Foto: Baard Arvid Larsen

Vi er ikke i tvil om at det er fornuftig å legge til 30.000 kroner, og få en familiebil som har litt mer utstyr. Men uansett hva du velger, er det ingen tvil om at kjøreturene blir med et stort smil om munnen fremover.

Store seter

Selv om bilen er en kompakt SUV, føler vi at det er nok av plass for fem voksne og mye bagasje. For høyden under taket er meget god, og baksetene kan justeres alle tre i lengderetningen, så om en storfamilie skal på tur kan du trekke setene litt fram og få god plass til bagasje.

ENKELT: Trenger du plass til ski eller sykkel, er det bare å legge ned ett av setene. Foto: Baard Arvid Larsen

Selv med to voksne og tre barn i bilen er det godt med plass, for her er det tre fullverdige seter bak. Og bagasjeromsplassen i denne kompaktbilen overrasker også, for det er rom til hele guttegjengen på elgjakt. Å handle inn alt du trenger til helgen går også veldig greit i C5-en, som vi med tungt hjerte leverte tilbake etter testing.

SUV-en har en utrolig god kjørekomfort, som det ofte er for franske biler, og den har et meget bra veigrep. På føre med vekselvis sleipt underlag og litt regn/vann, viser Citroën at de har fått til alt rett. Av erfaring vet vi at C-modellene har meget godt veigrep på vinterføre, så vi forventer at 5-eren har det samme.

TOTALEN: Ikke dårlig snittforbruk etter å ha vært kjørt nesten 25 mil. Foto: Baard Arvid Larsen

Mye utstyr

En kollisjonstest fra EuroNCAP av tvillingbroren som ikke er ladbar hybrid, viser at bilen får fem stjerner med en score på 89 prosent for voksne og 86 prosent for barn når den har Safety-pluss pakken. Noe bilene vil ha standard i Norge, ifølge Jim Tore Benestvedt ved Grimstad Bil AS. Et stort pluss på sikkerheten for barn, og at det er veldig lett å montere barneseter i denne bilen, i motsetning til enkelte andre biler vi har prøvd.

Det oppgitte snittforbruket på småkjøring skal være rundt halvannen desiliter på mila. Noe vi ikke fikk sjekket, for på småkjøringen gikk alt på strøm. Etter lading, ble det plutselig en tur til Rysstad for å se på hytta på søndagen. Her ble vi meget overrasket.

ROMSLIG: Plassmessig er det lite å utsette på bagasjerommet til hybriden. Foto: Baard Arvid Larsen

Etter å ha kjørt opp og ned, viste snittforbruket seg å være kun 0,28 liter på mila. Og det er jo mye bakker fra Arendal via Froland til Evje, og nord for Byglandsfjord opp til hyttefeltet ved Rysstad. Så dette er strålende. Bilen lever på strøm, bensindunst og litt kjærlighet fra førers side.

Kraftig front

Designmessig er den nye C5-en blitt rett og slett fin, med en front og en bakende som virkelig skiller seg ut. Kjøreteknisk er den utrolig behagelig å kjøre, der den kraftige elektromotoren på 110 hk bare etter at batteriet gikk tomt, måtte ha hjelp av bensinmotoren på 180 hk. Litt lading, og 225 hk styrt av en solid drivlinje med åttetrinns automatgirkasse er klar for innsats på nytt.

TOPP: Selv om passasjeren foran er lang, får du grei plass bak der igjen. Foto: Baard Arvid Larsen

Interiøret i Aircrossen er meget bra, setene behagelige, bilen ypperlig å kjøre og du har det rett og slett moro bak rattet. Vi er også meget godt fornøyd med at det er skikkelig multimedie-anlegg i bilen, som lett kobler seg sammen med mobiltelefonen. Trådløs ladeplate, mange rom og avkjølt rom mellom setene foran gjør også at plussene i margen blir mange på denne kompakte SUV-en. En av de morsomste og mest funksjonelle bilene du finner på markedet?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi er veldig godt fornøyde med at motorvalget med automat har åtte gir, ettersom manuell giring rett og slett blir litt kjedelig. Når franskmennene først gjær C5 til ladbar hybrid, er det strålende å se at de har fått slik klaff. Fra vår side er det ingen betenkeligheter med å fastslå at C5 som ladbar hybrid (PHEV) rett og slett er et kinderegg som inneholder alt du ønsker deg: Fornuftig pris, god kvalitet og topp kjøreglede. Iblandet lavt forbruk. Svært bra levert, Citroën!

STILSIKKERT: Fransk eleganse også over inventaret til C5 hybrid. Foto: Baard Arvid Larsen
Citroën C5 PHEV

* Bensinmotor 1,6 liter/180 hk og el-motor 110 hk.

* Samlet effekt 225 hk/360 Nm

* Egenvekt: Fra 1.770 kg.

* Pris: Fra 399.900 diesel.

* Utstyrsnivåene er Feel og Shine.

* Utslipp demobil: 32 g Co2/km.

* Maks nyttelast: 455 kg for demobilen.

* Snittforbruk: 0,28 l/mil.

* Tilhengervekt: 1.300 kg for henger med brems.

KLAR: Selvsagt har Citröen funnet plass til ladeplate for mobil foran. Foto: Baard Arvid Larsen
SAMSTEMTE: Fotografen og biltesteren var enige om at her får du mye bil for pengene. Foto: Baard Arvid Larsen
VERDT PRISEN: Å gå får den ladbare hybrid-utgaven føler vi er det beste valget hva angår C5 Aircross. Foto: Baard Arvid Larsen
ROM: Det er også plass til litt under gulvet i bagasjerommet. Som en bærbar PC, f. eks. Foto: Baard Arvid Larsen
OVERSIKT: Med kamera under, som her, og ett bak, har du full kontroll på rygging på trange steder. Foto: Baard Arvid Larsen
ARTIG: Kul detalj at den ladbare hybriden har blå ringer i fronten. Foto: Baard Arvid Larsen
VIRKER: C5 Aircross er en ladbar hybrid som faktisk leverer hva den lover på strømrekkevidde. Foto: Baard Arvid Larsen