Stilig: Nye Hyundai Tucson ladbar hybrid står fram som en ypperlig bil for familier. Foto: Baard Larsen

Knaller til med romslighet og smarte løsninger

Nå har Hyundai lansert Tucson som ladbar hybrid. Og fått på plass en rekke flotte løsninger, som gir økt kjøresikkerhet.

Mens forgjengeren, som ikke var ladbar, kom med dieselmotor, har koreanerne denne gangen valgt å gå for bensinmotor. Fortsatt er det en 1,6 liter under panseret, men denne yter 180 hk.

Oversikt: God utforming på informasjonsdisplayene i Tucson hybrid. Foto: Baard Larsen

I tillegg er det kommet på plass en virkelig solid elektromotor, som yter hele 91 hk. Dermed ender vi opp på en totaleffekt på 265 hk og 350 Nm. For ikke å glemme et lavt forbruk.

Rom: Heller ikke noe problem å få plass til en del bagasje. Foto: Baard Larsen

Veldig bra

En ting vi kjapt la merke til under testingen av den nye, ladbare 4x4-hybriden, er at du får opp videobilde av den blindsonen som blinklyset er aktivert mot. Veldig praktisk, ikke minst når det er trangt i rundkjøringer og du gjerne vil legge deg godt inn mot kanten.

Passe: Greit med plass også for tre voksne i baksetet. Foto: Baard Larsen

Selv om Tucson nå er kommet som ladbar hybrid, er det fortsatt nok av plass til så vel fem voksne som mye bagasje i bilen. Romsligheten er stor innvendig, og i våre øyne mye større enn hva du kan få inntrykk av, utenfra.

Tøff: Fronten viser at du har å gjøre med en solid SUV. Foto: Baard Larsen

Det er heller ikke feil at det kun er to utgaveversjoner av bilen, Trend som er innstegsmodellen, og Premium som vi fikk testet. Forskjellen på de to er rundt 35.000 kroner. Men da får du blant annet elektronisk styrte dempere, nevnte kamerafunksjon når blinklys aktiveres, og en rekke andre sikkerhetsfunksjon via pakken Hyundai Smart Sense.

Ypperlig: Løsningen med å bruke sidekamera som avstandsviser når blinklys settes på for svinging, er rett og slett genialt. Foto: Baard Larsen

Ypperlig

Under kjøreturene i Arendal- og Grimstad-området, legger vi fort merke til at det skal kjøres litt hardt, for at elektromotoren trenger hjelp av bensinmotoren. Og Tucson holder greit 90-sonen på motortrafikkveien gjennom Fevikmarka, bare ved å bruke el-motor.

Lett: Kjapt å sette opp kjøremodus. Foto: Baard Larsen

På hybriden er det ikke mange ekstravalg du får ved bestilling. Metallikk lakk og panorama soltak er egentlig alt som er tilleggsutstyr tilgjengelig på Trend og Premium. Men så har du mye standardutstyr, som smart cruise kontroll med køfunksjon, terrengvelger, trådløs lading av mobil og «On demand» firehjulstrekk. For å nevne noe.

Skarpt: God oppløsning og veldig bra kartløsning. Foto: Baard Larsen

Med mulighet for å trekke en tilhenger med brems på inntil 1.350 kilo, så er det null problem å få med seg båten. Eventuelt å ta turen til avfallsmottaket i Østerhus. Dette er 250 kilo mindre enn forgjengeren, men fortsatt mer enn nok for de daglige behovene. Bare husk å sjekke på Statens vegvesens tilhengerkalkulator om du kan trekke hengeren med din førerkortklasse, eller ikke.

Flott: Designmessig er Tucson ladbar hybrid flott å se på. Den er også lekker innvendig. Foto: Baard Larsen

Artigere

Hyundai Tucson er en meget god SUV å kjøre, og har null problemer med å ta seg fram i terrenget på bløte, sølete sideveier med sleipt underlag. Selv om det ikke er snø å oppdrive ute, vet vi fra tidligere tester av Tucson at den takler snø og is også på beste måte.

Rom: Selv med førersetet helt bak er det god plass til beina for de som sitter i baksetet. Foto: Baard Larsen

Mye er rett med den nye ladbare hybriden som koreanerne nå har lansert, både designmessig, kjøreteknisk og kvalitetsmessig. Prisen er jo ikke avskrekkende, og de leveres jo med meget gode garantier. Hvilket utstyrsnivå du skal legge deg på, avgjør lommeboken. Men vi likte veldig godt demobilen, i Premium-versjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kjapt: Det tar ikke lange tiden å få ladet opp batteripakken til hybriden. Foto: Baard Larsen

Vi kan jo også legge til at setene bak er ryggene som for mange andre delt 40/60, og vippes ned med en spake. Ytre seter bak har varme og ISOFIX-fester til barneseter/babyseter. Det finnes strømuttak både bak og i midtkonsollen til bilen, som også kan lade mobilen din trådløst. 12V uttak finner du både i senterkonsollen og i bagasjerommet. Ypperlig til kjølebag når du skal på stranda.

Strøm: Nok av ladeuttak også foran i bilen. Foto: Baard Larsen
Hyundai Tucson ladbar hybrid

* Leveres med 1,6 liters bensinmotor på 180 hk, og 91 hk elektromotor.

* Total ytelse er 265 hk/350 Nm.

* Egenvekt: 1.818 kg.

* Startpris: 474.900 kr.

* Nyttelast: 522 kg.

* Tillatt totalvekt tilhenger: 1.350 kg.

* Snittforbruk: Ca. 0,6 l/mil. Oppnås lett.

Ut: Her kan kjøleboksen få sitt til å holde brusen kald før strandturen. Foto: Baard Larsen