Ypperlig: Riktig nok bare 750 kg på kula, men da kjører vi lovlig med klasse B. Maks hengervekt er tre tonn! Foto: Baard Larsen

Herlig kombinasjon av tanks og lenestol

Den er ur-SUV-en, og selv om Toyota Land Cruiser er oppgradert, holder japanerne seg fortsatt til konseptets DNA. Ny motor trekker virkelig opp.

Med en solid 2,8 liters turbodieselmotor på 204 hk under panseret, automatgir og klassens beste (?) firehjulstrekker er det vanskelig å ikke skyte mye av den nye Land Cruiseren. For den har framkommelighet som en tanks, og du sitter like behagelig som i en lenestol.

Solid: Med den nye 2,8 liters turbodieselmotoren på 204 hk tar Toyota skrittet et lite steg videre med å gjøre Land Cruiser enda mer komplett. Foto: Baard Larsen

Test av muligheten til å trekke inntil tre tonns tilhenger, måtte vi dessverre skrinlegge. For føreren har bare klasse B-lappen. Men båt og henger på 750 kilo forsvant opp av rampa i Grømbukt problemfritt. Hill-start er en fin ting.

Bra: Den nye Land Cruiseren klarer du med fornuftig kjøring på E18 å få ned i under 0,8 liter på mila. Ikke dårlig, med tanke på bilens vekt og størrelse. Foto: Baard Larsen

Ypperlig valg

Nå kommer firehjulstrekkeren til å bli mest solgt som varebil med to seter, men du kan også få den som femseter og sjuseter dersom lommeboken er tykk nok. Og framkommelighet er mye viktigere enn pris, for den kan for mange være litt stivt priset som femseter.

Sjef: Ser du denne hekken på krevende vinterføre, er det lurt å ikke følge slavisk etter. Med mindre du ikke er kjent og har en solid SUV. Foto: Baard Larsen
Tekniske data

Kommer i utstyrsnivåene DLX, VX, GX, og GXP.

Motorvalg er 2,8 liters TDI på 204 hk på 450 Nm.

Kommer med sekstrinns automat.

Tilgjengelig som toseters varebil, eller fem/sjuseters personbil.

Co₂-utslipp: Fra 204 g/km.

Forbruk: 0,78 l/mil.

Maks tilhengervekt: 3.000 kg for henger med brems.

Egenvekt: 2.140 kg.

Nyttelast: 775 kg.

Pris: Fra 598.600 som varebil, og 1.183.500 som femseters personbil.

Overlegent: Kommer du deg ikke fram i denne bilen, er det stor sjanse for at det er sjåføren som er problemet. Foto: Baard Larsen

For det er ingen tvil om at trenger du en kraftig bil med førsteklasses framkommelighet, som kan trekke tunge hengere, er Land Cruiser et ypperlig valg. Det føles nesten som om du kjører en mellomting mellom traktor og tanks når terrenget er krevende, men allikevel så har du personbilkomforten. Ikke uten grunn mange i hestemiljøet foretrekker Toyota.

Opp: Med solid bakkeklaring og seteplass som er høy, er stigtrinn ikke feil. Foto: Baard Larsen

Designmessig vil jeg påstå at Land Cruiser er blant de finere modellene japanerne har laget. Du ser at det er en solid firehjulstrekker, samtidig som alt utvendig og innvendig er meget flott. Instrumentene i dashbordet og på multimedieskjermen er lekre, og veldig enkel å betjene. Men de framstår ikke som prangende, så her er det gjort en god jobb.

Enkelt: Aldri noe problem å finne parkeringsplass hjemme når denne SUV-en blir testet. Foto: Baard Larsen

En del bedre

Å omtale en Toyota Land Cruiser som sportslig, når bilen bruker lengre tid fra 0 km/t til 100 km/t enn undertegnede gjør på 100-meteren, høres kanskje rart ut. Men setter du bilen i sport pluss-innstillingen på automatgirkassen, skjer det saker og ting. Den blir litt kjappere i reaksjonen, og har null problemer med å fort ta seg fordi sinkene på E18 som ligger i 65 km/t i 90-sonen. Kraftigere motor gjør bilen en del bedre.

Effekt: Bak kan du ta ut strøm til bærbar PC. Eller noe annet som trenger 220 volt. Foto: Baard Larsen

Bak rattet har føreren virkelig full kontroll, mye takket være de tekniske assistansesystemene som firehjulstrekkeren er stappfull av. Adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsler, høy- og lavserie samt krabbemodus sikrer deg overlegen kjørekomfort uansett vær og føre. Skiltleser og blindsonevarsling har den selvsagt også.

Flott: Skulle du trenge å ta med deg noe som er akkurat litt for langt, kan du vippe opp bagasjelokkvinduet. Foto: Baard Larsen

Vi liker spesielt godt at det er god plass til to kaffekoppholdere i midtkonsollen ved girspaken, som ikke kommer i konflikt med betjening av øvrig utstyr. I midtkonsollen under armlenet finner du kjøleboks, der det er plass til fire halvlitersflasker med brus eller vann. Og rattvarme, kameraer samt motorvarmer er det også i finne i Land Cruiser.

Veiledende: Om det er motorvei, skogsvei eller traktorvei. SUV-en fra Toyota kommer seg fram uansett. Foto: Baard Larsen

Ja takk

Selv om vår testversjon av Toyota Land Cruiser 150 er en varebil, med gitterskillevegg, vil det være null problem å senere sette inn andre seterad. Alt er klargjort, så det er bare å fylle ut de rette papirene samt kontakte forhandleren så ordner resten seg på en enkel måte. Femsetersutgaven sier kona absolutt ja takk til.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Klar: Demobilen var toseters varebil, men er klargjort for å enkelt bli femseter. Foto: Baard Larsen

Stigbøyletrinn gjør sitt til at du kommer lett inn og ut av bilen, og med høy sittestilling har du veldig god oversikt på det som skjer under kjøring. For mange er det i tillegg en fordel å sette seg opp i bilen. Bak rattet har du da full oversikt til alle kanter, og videokamera som sørger for at rygging går lekende lett.

Hett: Motorvarmer og rattvarme, varmetråder i frontrute og ryggekamera. Alt du trenger og litt til. Foto: Baard Larsen

Som varebil har firehjulstrekkeren meget god lastekapasitet, mens den som femseter har ganske god plass til bagasje. Du kan også få bilen som sjuseter, men da er det litt liten plass til last samtidig som det kan være litt utfordrende å få plass til to solide voksne i tredje seterad. Men Land Cruiser er utvilsomt en populær bil, spesielt blant entreprenører, og da holder seg som oftest med to seter. Prismessig vil du derimot få godt betalt for bilen når den er noen år, uavhengig av antall seter.

Pluss: At du sitter høyt og meget behagelig, uten at det er gått på bekostning av framkommeligheten, er noe av det som gjør Land Cruiser til en førsteklasses 4x4. Foto: Baard Larsen