Stilfull: Sensommerdager innbyr til kjøreturer. Her kommer en MB 220 A i kabrioletutgave. Bilen er en 1952-modell. Foto: Baard Larsen

Fiin, gammel aargang kom på rekke og rad på Fjæreveien

Det ene veterangliset etter det andre kom i rolig tempo rullende forbi Fjære lørdag ettermiddag. Mercedes-Benz Klubben Norge, avdeling Agder, var på tur.

Adressas mann ble først oppmerksom på en grønn Mercedes av eldre årgang som kom glidende over Fjæreveien i 11-tiden lørdag. Så dukket den ene gamle bilen etter den andre opp rundt svingen.

Sverre Monsen, leder for Mercedes-Benz Klubben Norges avdeling for Agder, kan fortelle at det var i forbindelse med en tur fra Strand Hotell Fevik til Stine Sofies Stiftelse, at de hadde kortesje.

Veteran: Her kommer en 1954-modell Mercedes-Benz, type 170 S-V. Eier er Egil Salvesen. Bilen har tidligere vært eid av Arendals første Mercedes-forhandler, Stæger-Holst i Engekjærdalen. Foto: Baard Larsen

Førkrigsmodell

– Avdelingen i Agder, som har 130 medlemmer, arrangerer ulike treff og arrangementer for de ulike seksjonene i klubben. Denne helgen arrangerte klubben et treff for de eldste kjøretøyene i klubben. Eldste kjøretøy som deltok var fra 1949, en Mercedes-Benz 170S med en firesylindret sideventilert motor på hele 52 hk, forteller Monsen.

– I-2440 eies av verksmester Egil Salvesen på Agder Bil AS, den lokale Mercedes–Benz-forhandleren. Den har tidligere vært eid av den første Mercedes-Benz-forhandleren i Arendal, Stæger-Holst. Stæger-Holst var også kjøreskolelærer. Bilen er en 170 S-V med 45 hk, forteller han videre om den ene bilen vi tok bilde av.

– Den ble regnet som en form for økonomiutgave, da den besto av understell fra førkrigsmodellen 170V og hadde karosseri fra den etterkrigsmodellen 170S. Leter man godt på denne biltypen kan man finne deler med delenummer som begynner på W143, altså fra en annen type førkrigsmodell, røper Sverre Monsen.

Stilfull: Sensommerdager innbyr til kjøreturer. Her kommer en MB 220A i kabrioletutgave. Bilen er en 1952-modell, og eies av Leif Skare. Foto: Baard Larsen

Lekker

L-10422 var en annen bil vi fikk tatt bilde av. Dette er en nå sjelden kabrioletutgave av den 6-sylindrede 220. Den snart 70 år gamle bilen tilhører Leif Skare fra Stavanger og er fra 1952. På treffet ble det delt ut en pris til Leif Skare fordi han hadde kjørt lengst av alle til treffet.

– En annen bil i kolonnen er en annen lokaleid 170S-V som har vært eid av Morten Haugen fra Gartha. Bilen har vært eid av den sagnomsuste bilsakkyndig Lie. Man hadde kjøreopplæring i bilen til Stæger-Holst og kjørte opp i bilen til Lie. Var man kvinne var det ikke lett å passere Lies nåløye, men for gutter så trengte man ikke engang å kjøre en tur. Bilen er meget godt vedlikeholdt og tatt vare på av Morten, som til daglig er mekaniker på Mercedes-Benz, røper Monsen.

Han eier for øvrig en av de andre bilene som vi fikk tatt bilde av, I-2687. Her snakker vi om en 170S produsert i romjulen 1950 og sendt fra fabrikken i Sindelfingen utenfor Stuttgart til første eier 2. januar 1951. De tre nevnte bilene er i utmerket stand og like gode som dagen de forlot fabrikken.

Lekker: En 1951-modell Mercedes-Benz 170S var også å finne i veteranbilkortesjen. Sverre Monsen, leder av Agder-avdelingen til Mercedes-Benz Klubben Norge, er eier. Foto: Baard Larsen

Killegård

En grønn bil som vi også fikk tatt bilde av, dog ikke registreringsnummeret, forteller Monsen er en bil eid Trond Hellestøl i Killegårdveien.

– Dette er en 170V fra 1954. Det er en modellserie som ble produsert så å si uavbrutt fra 1936 til 1954, og var en enkel modell som var den rimeligste modellen. Denne bilen har Trond restaurert tilbake til original stand og er nå like fin som dagen den forlot fabrikken, mener Sverre Monsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Som nevnt kjørte deltakerne lørdag samlet fra Strand Hotell Fevik til Stine Sofie Senteret på Østerhus hvor det etter lunsj og omvisning var konkurranser. En av dem var å lukte og se på ulike glass med ulike væsker som benyttes i biler!