Bredt: Den nye Peugeot 308 kommer med så vel diesel- og bensinmotor, som i hybrid utgave. Foto: Baard Larsen

Femstjerners levert av Peugeots nye 308

Denne bilen tror jeg vil sette en ny standard i sin klasse. Det som før het «Golf-klassen», kan nå omdøpes til «308-klassen».

– Hele bilen er bygd opp på nytt fra bunnen av. Og jeg må si at den nye 308 har blitt riktig så fin. Her har Peugeot virkelig fått til en flott bil, sier Peugeot-sjefen i Grimstad, Odd Gunnar Repstad ved Chr. Repstads Sønner AS på Biesletta.

– En annen ting, er at det er blitt veldig mye bedre innvendig plass i bilen. Selv om ikke størrelsen utvendig er blitt økt. Og så er det første bilen som har Peugeots nye logo i grillen, legger han fornøyd til.

Opptur: Redesignet av bilen innvendig har gitt veldig god plass til så vel fem voksne i 308, som mye bagasje. Foto: Baard Larsen

Overrasker

Selv om Peugeot 308 har en kompakt størrelse, i det som i mange år har vært omtalt som «Golf-klassen» etter VW Golf, har den mer en nok plass innvendig. Faktisk virker den større innvendig enn gamle 308, så det er tydelig at franskmennene har jobbet mye med plassutnyttelse.

Ny: Den første bilen med Peugeots nye logo i fronten er nettopp 308. Foto: Baard Larsen

Nå som det ser ut til at nevnte bil er på vei ut av det norske markedet, mener vi det er på tide å utrope den nye Peugeot 308 som klasseledende. Kanskje også endre navnet til 308-klassen? Det er i alle fall liten tvil om at den kompakte, franske har veldig høyt utstyrsnivå og topp kvalitet.

Økt: Når franskmennene bygde bilen om på nytt fra bunn av, har de klart å kombinere solid bagasjeromsplass med god sittekomfort. Selv om bilen ikke er blitt større i lengde eller bredde. Foto: Baard Larsen

Tre voksne har mer enn nok plass i denne bilen, i tillegg til at den har et dypt bagasjerom som gjør at det er rimelig god plass til bagasje. Og med «skiåpning» i midtseteryggen bak, kan du ha utstyret inne i bilen om dere bare er fire personer på tur. Mindre luftmotstand, betyr lavere forbruk.

Stilig: Vi likte designet på nye Peugeot 308. Både utvendig og innvendig er den lekker. Og ikke minst, utrolig grei å kjøre. Foto: Baard Larsen

Mer kommer

Vår demobil var Allure-utgaven, noe som betyr at startprisen er litt høyere enn innstegsmodellen. Men dette er en flott familiebil, med en 1,5 liters dieselmotor på 130 hk som virkelig gjør jobben sin. Til en startpris av rett over 400.000 kroner. Og trenger du mer plass, eller mer kraft, er løsningen på vei. Selv om ytelse på 300 Nm holder på dieselmotoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Samlet: Fra førerplass behøver ikke blikket flyttes mye for å se hvor de viktigste funksjonene er plassert. Foto: Baard Larsen

– I løpet av juli kommer 308 som hybrid, og det er i stasjonsvognutgave. Når denne kommer, er det bensin og total effekt på motor på 180 hk. Med en startpris på er lik denne modellen av 308 som er demobil med dieselmotor, der vil si 409.900 kroner, opplyser Odd Gunnar.

Luke: Er det bare to passasjerer baki om vinteren, kan du legge skiene inne i bilen ved å putte dem inn i åpningen som er skjult i midtre seterygg. Foto: Baard Larsen

Startprisen for 308 er 349.900 kroner for bensinmotor på 1,2 liter/110 hk med manuelt gir, mens diesel starter på 379.900. Førstnevnte har sekstrinns girkasse, mens automatgir har åtte gir. Denne finner du i på bensinmotor med 130 hk samt diesel og hybrid. Listen over standard utstyr er veldig lang, så stikk innom Repstad for best mulig informasjon. Da kan du også få mer info om hybriden som kommer.

Enkelt: Ikke feil med ryggekamera som veileder deg. Foto: Baard Larsen

Finurlige

Mange løsninger i franskmannen er veldig gjennomtenkte. Som glidelås slik at det ikke blir masse bøss i åpningen til ISOFIX-fester for barneseter. Og i rommet mellom setene foran er det USB C-ladeuttak, noe du også finner foran giret. Der er det også strømuttak via sigarett-tenneren. Til de i baksetet finner vi ytterligere to USB C-ladeuttak.

Kompakt: Utvendig er det beskjedne mål på Peugeot 308. Innvendig har den derimot overraskende god plass. Foto: Baard Larsen

Stilmessig er både eksteriør og interiør veldig bra. Støtten for lår, som trekkes ut ved å forlenge setet, er veldig praktisk. Med mer ovalt ratt forsvinner risikoen for å smelle knea borti rattet på vei inn eller ut av bilen. Når du først setter deg bak rattet, har du blant annet flott skjerm med ryggekamera, og ellers et enkelt samt funksjonelt oppsett på det meste.

Standard: Som sine konkurrenter gir også 308 muligheten for å lade to enheter i baksetet via USB C-ladeuttak. Foto: Baard Larsen

Kjøreteknisk er det heller ikke noe å utsette på nye 308. For dieselmotoren er mer enn god nok til hverdagsbruk, i tillegg til at den er lettkjørt, utrolig behagelig samtidig som kvalitetsfølelsen er upåklagelig. Forbruket på bilen glemte vi å sjekke under vår testtur. Men siste 1.1100 km med kjøring, av ymse sjåfører, har gitt et snitt på 0,42 l/mil. Inkludert her er en Oslo-tur!

Pluss: Tilgangen til ISOFIX-festene er bak glidelåsåpningen. En fordel at tilgang til festene kan dekkes til, så ikke hulrommet blir fullt av andre ting. Foto: Baard Larsen
Tekniske data

Bensin: 1,2 l og 110/130 hk. Diesel: 1,5 liter/130 hk.

Egenvekt demobil: 1.388 kg.

Maksimal tilhengervekt: 1.550 kg.

Startpris: 349.900 kr. Demobil 409.900 kr.

Nyttelast: 447 kg for demobilen.

Bagasjeromsplass: Fra 412 liter.