Framtiden: Enn så lenge er det elbiler som er det store. Blant de største, med 4x4, skal det mye til for å overgå Enyaq. Foto: Baard Larsen

Familie-SUV som nesten treffer innertier

Den er solid, romslig, har lav startpris og gir deg nesten alt du trenger. Škodas nye el-SUV Enyaq er VAG-konsernets beste i sin klasse.

Sær som jeg er, er som vanlig ankepunktet mot SUV-en at den har bakhjulstrekk. Men etter å ha testet den skikkelig, er konklusjonen at Škodaen ligger som en pannekake på veibanen. Uansett de føreforhold vi hadde i april.

Familiebil: Elektrisk, med god plass og godt bagasjerom. Den nye Škoda Enyaq framstår som en ypperlig familiebil. Foto: Baard Larsen

Ettersom vi tidligere har testet så vel «storebror» E-tron fra Audi som tvillingbroren ID. 4 fra Volkswagen, tør jeg påstå at det beste valget er en Škoda. Rett og slett fordi den har solid plass og gir mye bil for pengene.

Klart: Selvsagt har den varme i ytterste seter bak og to USB-C ladeuttak. Foto: Baard Larsen

Meget stor

Jo da. Den er like romslig som SUV-en gir inntrykk av utenfra. Faktisk er den svært stor. Både innvendig og i bagasjerommet. Forventningene til romslig plass var til stede, men at det skulle være så solid plass i bilen, overrasket. Denne klarer greit å gjøre jobben som sjuseter også, hadde det vært nødvendig.

Plassen i bagasjerommet har ikke gått på bekostning av plassen til fem voksne. For ettersom bilen ikke har den lille «frunken» foran, er alt lagt til rette for en førsteklasses plassutnyttelse. I tillegg har den som tvillingbroren sin en meget god vektplassering av batteriene. Så når den kommer som 4x4 til høsten, bør ikke vinterføret bli noe problem.

Lekker: Alt innvendig i Škodaen er meget bra. Den framstår nesten som en premiumbil, og vil garantert gjøre kjøperne meget fornøyd. Foto: Baard Larsen

Varme i baksetene ytterst er jo ikke feil. Og tre passasjerer bak deler på to USB-C ladere, slik at det ikke er noe problem å få ladet opp mobiler eller nettbrett. De ytterste setene bak har også ISOFIX-fester, slik at du kan feste barneseter skikkelig.

Fornøyd: Selger Trond Oddvar Olsen, fra Grimstad, viser fram den nye elbilen Enyaq fra Škoda. Hos Gromstad Motor Stoa er interessen blant kunder stor. Foto: Baard Larsen

Øker på

– Škoda Enyaq iv80, som er testmodellen vår med 77 KWh batteri, har en rekkevidde på inntil 528 km. Når den til høsten kommer med 4x4, så er batterikapasiteten den samme, men effekten på motoren økt fra 204 hk til 265 hk, forteller grimstadmannen Trond Oddvar Olsen, som er Gromstad Motor Stoas fagmann på Škoda.

Klasseledende: Enyaq overrasker ikke bare med topp plass til fem voksne. Også garasjerommet er større enn hva vi hadde forventet. Foto: Baard Larsen

Ettersom prisen på demobilen er drøyt 100.000 kroner over innstegsmodellen, mens 4x4 ligger 30.000 over der igjen, er spørsmålet. Hva skal du velge? Her er svaret enkelt og greit det som ditt behov tilsier. Forskjellen er 528 km rekkevidde kontra 460 km rekkevidde, foruten firehjulstrekk.

Trippel: Mulighet for lading via platen eller fra to USB-C ladeuttak. Foto: Baard Larsen
Tekniske data

El-motor på 204 hk/310 Nm (demobil)

Trinnløs automatgir.

Batterikapasitet: 77 kWt

Egenvekt: 2.000 kg.

Tilhengervekt: 1.000 kg.

Startpris. 348.680 kr – 52 KWh batteri.

Nyttelast: Inntil 583 kg.

Romslig: Ikke noe å si på bakseteplassen til Enyaq. Foto: Baard Larsen

Personlig hadde jeg nok gått for i alle fall iV 80, mest sannsynlig iV 80X, ettersom den har 4x4. Førstnevnte fordi du da får optimal rekkevidde, og sistnevnte fordi det føles i mine øyne mer riktig ut med 4x4 på en så står SUV. Men, føler du at firehjulstrekk er unødvendig, så kan dette trygt droppes. Du kommer nok fram uansett.

Klar: Som med mange andre biler, har også tsjekkeren integrering med mobiltelefoner som en viktig funksjon. Alt styres fra skjermen. Foto: Baard Larsen

Pluss på litt

En annen stor fordel med å gå opp i kapasitet på batteripakken som iV 80 tilbyr, kontra innstegsmodellen med 52 KWh batteri med 358 km rekkevidde, er utstyret. Škoda Enyaq kommer med veldig mye ekstra utstyr som standard om du velger førstnevnte kontra iV 50.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bra: Selv etter en times kjøring, mellom Arendal og Grimstad, er rekkevidden oppgitt til å være drøyt 37 mil. Foto: Baard Larsen

Slik sett har Škodaen alt du behøver. Ni kollisjonsputer: foran på fører- og passasjerside, sentral kollisjonspute i midten foran, sidekollisjonsputer og hodekollisjonsputer foran og bak. Adaptive cruisekontroll, stor skjerm, varmepumpe, stor infotainmentskjerm, parkeringspakke, behagelige seter og LED Matrix hovedlys.

Lekker: Utformingen av hekken på bilen gjør at det blir litt bedre plass til folk i baksetet. Og ikke minst til bagasje. Foto: Baard Larsen

EuroNCAPs test av Skoda Enyaq gir all grunn til terningkast seks på dette området. Her ble det fem stjerner, 94 prosents score for voksne, 89 prosents score for barn og henholdsvis 71 prosent og 82 prosents score på myke fotgjengere og sikkerhetsutstyr. I sum: Knallbil.

Display: Fartsgrenser og din fart kan du få vist i frontruten, så du ikke tar blikket fra veibanen. Foto: Baard Larsen