ENDELIG: For kort tid siden fikk vi endelig testet ut Volkswagens nye elbil. Foto: Baard Arvid Larsen

Endelig en elbil for storfamilien

Med ID. 3 har Volkswagen kommet med en elektrisk bil som både er stor, lettkjørt og med solid rekkevidde. Nesten perfekt, altså.

Den store fordelen med ID. 3 er at dette er en elektrisk bil som er bygd opp fra bunnen som elbil, med andre ord ikke på samme plattform som biler med bensin- eller dieselmotor. Noe som også merkes.

HELDIGITALT: Alt som skal brukes til å styre bilen, er stemmen eller en finger. Foto: Baard Arvid Larsen

Bagasjeromsplassen kunne alltids ha vært litt bedre, og det er ikke noe «trunk» foran. Eller mindre bagasjerom om du vil. Men skal du ha bunnsolid rekkevidde, må noe ofres. Uten at vi føler at det er noe krise.

Stor plass

Ikke bare har passasjer foran og fører meget god plass, men det er vel så god plass til tre personer i baksetet. Her vil jeg påstå at tre normalt høye og kroppslig bygde personer ikke vil ha noen problemer med beinplass eller plass i bredden.

PLUSS: Bra med bagasjeromsplass bak, men foran er det ikke trunk/lagringsrom. Foto: Baard Arvid Larsen

De tre i baksetet kan også benytte seg av to USB-C ladere, som er siste standard for mobiltelefoner og annet elektrisk utstyr. Dermed er du sikret at f.eks. ungene i baksetet har nok strøm til nettbrett på lengre kjøreturer.

Sett i forhold til sin forgjenger e-Golf er det svært mye som er blitt mye bedre i denne siste generasjonen av VAGs elektriske bil. Men, jeg vil påstå at setene i e-Golfen nok var hakket bedre enn i ID. 3!

DELT: Midtsetet bak er litt lite, men har åpning så du kan få gjennom langrennsskiene. Foto: Baard Arvid Larsen

Rekker langt

– Den nye ID. 3 har inntil 420 kilometers rekkevidde. Demobilen er en 1ST Max, som inneholder absolutt alt av ekstrautstyr. Men det er nok 1ST Plus vi kommer til å selge mest av, sier salgssjef Volkswagen ved Gromstad Auto AS i Arendal, Lars Gommerud.

Noen vil kanskje lure på om det er noe poeng i å gå fra innstegsmodellen til drøyt 360.000 kroner, og opp til f.eks. Max-utgaven. For alle modellene har jo 204 hk elektromotor med solid rekkevidde? Svaret er tja.

SOLID: En trykkfølsom skjerm med trøkk. Som også kan styres med stemmen. Foto: Baard Arvid Larsen

Mellomtrinnet Plus har nok det meste som folk flest vil ha god nytte av, som designpakke +, komfortpakke+ og infotaimentpakke+. Rett og slett alle +-pakkene. Prisforskjellen kontra innstegsmodellen er drøyt 50.000, og like mye kontra toppmodellen. Så kanskje heller bruke de pengene på skikkelig ladeanlegg hjemme?

Utrolig artig

Her skal erkjennes at det var et par ting som vi ikke ble helt komfortable med under prøvekjøringen av VW ID. 3 i distriktet. Mens de fleste var opptatt med elgjakta, testet vi ut hvordan bilen likte våte veier med stedvis mye løv på asfalten på sideveier i Arendal.

MOTSATT: Tyskerne har valgt å lansere ID.3 som elbil med bakhjulsdrift. Noe som var rimelig uvant. Foto: Baard Arvid Larsen

Designmessig utvendig er den rett og slett kul, med LED Matrix-lykter og artig design. Innvendig gjør info-skjermen og den minimalistiske utformingen at den blir litt stilig. Men det er litt for mye plastikk for vår smak. Og ikke glem at bilen har bakhjulstrekk. Noe vi glemte i første rundkjøring …

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nå har vi foreløpig ikke funnet noen EuroNCAP-test av den nye ID. 3, men med tanke på at listen er full av sikkerhetsutstyr bokstavelig talt fra hofte til hodet, lukter det toppscore for VAGs innsteg i elbilverdens eliteserie. Som har en utrolig effektiv støydemping inn til kupeen.

KOMPAKT: Motorrommet er lite, og har ikke «trunk». Noe som gir enda bedre innvendig plass. Foto: Baard Arvid Larsen
VW D.3

* El-motor på 204 hk/310 Nm

* Trinnløs automatgir.

* Batterikapasitet: 58 kWt

* Egenvekt: 1.719 kg.

* Kan ikke trekke tilhenger.

* Startpris. ID. 3 1ST: 353.700 kr.

* Nyttelast: Inntil 541 kg.

FLIPP: Knappene på rattet styret med en finger. Opp og ned, eller til sidene. Avhengig av programmet som skal brukes. Foto: Baard Arvid Larsen
LADEPLATE: Selvsagt har den ladeplate foran, og utgang til to USB-C ladepunkter. Foto: Baard Arvid Larsen
STØTTE: Ekstra lårstøtte er greit om føreren er lang i beina. Foto: Baard Arvid Larsen
MER: Også bak har du mulighet til å lade via to USB-C kontakter. Foto: Baard Arvid Larsen
UVANT: Massasje og varme i stolene er greit, men vi falt ikke helt for komforten. Å finne rett sittestilling kan ta litt tid i nye biler. Foto: Baard Arvid Larsen
LANSERT: Etter mange måneder med «hype» har endelig demobilen av ID.3 kommet i butikkene. Og køen av testere er lang. Foto: Baard Arvid Larsen
BONUS: Greit med lys som i mørket viser hvor dørhåndtaket er. Gir garantert mindre riper. Foto: Baard Arvid Larsen
TRYKK: Også kontrollene til speil brukes du fingeren til, samt vinduer. Mange artige finesser på bilen. Foto: Baard Arvid Larsen