Strålende: Vår demobil var i standard lengde, og utstyrsnivå Elite. Her var det ikke mye vi kan se var savnet fra vår side. Foto: Baard Larsen

«En solid varebil for familier og firmaer»

De fleste kjører ikke mange milene om dagen, verken i jobbsammenheng eller privat. En elektrisk varebil kan fort være det som dekker dine behov.

Vi har fått testet Opel Vivaro-e, den elektriske varebilen, som tilbyr solid lastekapasitet, grei tilhengerkapasitet, fornuftige løsninger og muligheten for å kjøre inntil 330 km før det må lades.

Den kommer i to versjoner, L2 og L3, der forskjellen er lasterom på henholdsvis 5,3 m³ og 6,1 m³. Batteripakken er 50 eller 75 kWh, og utstyrsnivåene er Elite, Elite+ og Ultimate. Vi hadde L2 Elite 75 kWh under vår test.

Romslig: Nå var det bare åtte gamle hummerteiner som skulle hentes, men det er plass til enda flere i lasterommet på den elektriske varebilen. Foto: Baard Larsen

Holder

Den modellen som vi hadde, savnet jeg egentlig bare navigasjon, og adaptive cruisekontroll på. Førstnevnte koster 6.000 kroner ekstra å få, mens det andre ikke er mulig å få. Noen vil kanskje savne ISOFIX-feste i passasjersetet, men dette er jo opprinnelig bygd som en arbeidsbil.

Tregt: Hurtigladingen av batteripakken vår på 75 kWh er maks 100 kW. Litt i seneste laget. Det burde ha vært minst 150 kW, føler vi. Foto: Baard Larsen

Startprisen for L2 Elite med 50 kWh batteripakke er fra 391.100 kroner, mens vår demobil starter på 431.100 kroner. Jeg hadde nok valgt å gå opp til L3 Elite, til 443.100 kroner, om det var e-varebil som var seilte opp som behov i husstanden. Bare husk på at varebil i seg selv veier litt, så sjekk via førerkortappen til Statens vegvesen at du har lov til å trekke ett tonns tilhenger med bilen.

Akkurat: En sjekk via tilhengerkalkulatoren til Statens vegvesen, viser at båthengeren er lov for journalisten å trekke med en Vivaro-e. Foto: Baard Larsen

Bilen har en effekt på 136 hk/260 Nm, noe som egentlig også holder mer enn nok til vanlig bruk. At toppfarten er sperret på 130 km/t, er helt topp. Du har jo ikke lov til å kjøre så fort lovlig i Norge uansett. I tillegg er det mindre sjanse for å svi av unødvendige kilometer av rekkevidden på 330 km, når enkelte begrensninger er lagt inn.

Optimistisk: Toppfarten er klokelig sperret elektronisk på 130 km/t. Litt artig at speedometeret da går til 180 km/t. Foto: Baard Larsen

Behagelig

Selv om du sitter høyt bak rattet i en varebil, så er dette en veldig stødig og behagelig bil å kjøre. Nå var det ikke vinterføre under vår test i starten av august, men halvbroren ble testet tidligere i år. Så vi vet at om du avpasser farten etter forholdene, har du ingen problemer med framkommeligheten.

Øker: Dytt til siden luken, og du får over meteren med ekstra plass til lange objekter i lasterommet. Utformingen på luken gjør at støy er fraværende. Foto: Baard Larsen

Lasterommet på over 5,3 m³ tar det meste, og trenger du litt lengre materialer inn, kan en luke skyves til siden. Denne løsningen likte vi veldig godt. Andre har en luke som er festet med plastbrytere, og det gir bare klirring og støy. Med Opels løsning, i mykere skyveutgave, er det fortsatt ikke «smitte» av støy fra lasterommet. Og ingen kjørestøy.

Godkjent: Bak rattet sitter du høyt, og du har god oversikt til bilens hjørner. Men som treseter kan det bli trangt om det er to brede passasjerer. Foto: Baard Larsen

Sommerstid, med temperaturer som er godt over 20 grader, så ser vi at Vivaro-e ikke har noen problemer med å runde 30 mil i reell rekkevidde når du kjører økonomisk. Og har planlagt kjøreturen litt. Hvordan det blir på vinteren, er ukjent. Men vi vil anta ned mot 200+ kilometer. Du kan derimot selv øke rekkevidden på vinteren, med å ha varebilen i garasje og la den være ferdigladet og ferdigvarmet når arbeidsdagen starter.

Sparer: Med elektronisk gir, og håndbrekk, blir det mer plass til beina eller varer mellom bilfører og passasjerer. Foto: Baard Larsen

Variert

Noen av de tingene vi liker godt å ha i en bil, er allerede på plass. Ryggekamera, fjernstyring av bilens klima og lading via app, skyvedører begge sider bak, varmetråder, LED-kjørelys samt front- og sidekollisjonsputer for fører og passasjer, er på plass. Seter som kan justeres mye, og er behagelig å sitte lenge i, har Opelen også.

Savn: Greit oppsett på skjermen, og enkel å betjene. Men navigasjon savnet vi. Dette kan du få ved en av tilleggspakkene. Foto: Baard Larsen

Men vi kunne ha ønsket oss at det var adaptive cruisekontroll, ikke bare cruisekontroll med hastighetsbegrenser. Elektronisk klimaanlegg kontra manuell aircondition er jo ingen match. Hurtigladingen er inntil 100 kW, mens de fleste hurtigladerne nå yter i alle fall 150 kW. Så her er det også litt å gå på.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Fordel: Skyvedører på begge sider av lasterommet er absolutt å anbefale. Gjerne med vinduer. Foto: Baard Larsen

Vivaro-e er uten tvil en varebil med varierte muligheter, både på pris, utstyr og bruk. Slenger du på førerassistentpakke, sikkerhetspakke og IntelliGrip, elektronisk klimaanlegg samt nøkkelløs åpning og start, så vil du neppe tenke over at det er en varebil du kjører. Og ikke en personbil. For dette er en solid varebil for familier og firmaer.

Praktisk: Den nye elektriske varebilen til Opel fungerer også i det daglige for en småbarnsfamilie. Foto: Baard Larsen
Vivaro-e

Elektromotor på 136 hk/260 Nm

Rekkevidde: Inntil 330 km (WLTP)

Batterikapasitet: 50/75 kWh.

Egenvekt fra 2.875 kg.

Trekker tilhenger på 1.000 kg.

Maksfart: 130 km/t.

Startpris: 391.100 kr.

Nyttelast: 925 kg på demobilen.

Lasterom: 5,3 m³ på demobil.