Treseter: Varebilen Opel Combo-e er det siste elektriske nyttekjøretøyet vi har testet. Foto: Baard Larsen

HELG - En praktisk og funksjonell el-varebil til håndverkere

Opel Combo-e er navnet på den elektriske varebilen som nå ruller ut fra Auto-Car AS. Et nyttekjøretøy som gir det god plass, og nok rekkevidde.

Det kommer stadig flere elektriske varebiler på markedet. Og nyttekjøretøy som går på strøm, får stadig bedre rekkevidde. Opels Combo-e skal klare inntil 275 kilometer før batteriene må lades.

Raskt: Med mulighet for å hurtiglade med inntil 100 Kw, går du fra null til 80 prosent på batteriet på en drøy halvtime. Foto: Baard Larsen

Som med alle andre typer kjøretøy, avhenger dette selvsagt av temperatur ute, fartsgrense, lastevekten, kjørestil og øvrige veiforhold. Men at el-varebiler er nyttige, og behagelige, er det ingen tvil om.

Lett: Noen sekker med pellets ble lastet inn. Foto: Baard Larsen

Kjapp

Med en 136 hk elektromotor som yter 260 Nm i effekt, klarer Combo-e å dra raskt opp i 110 km/t når vi tar turen mot Tvedestrand og Hagefjorden brygge på Borøya. Lydisoleringen i nyttekjøretøyet er ikke noe å klage på, så det blir en nesten lydløs opplevelse.

Valgfritt: Du kan kjøre bilen på Eco-mode, standard eller power. Forskjellen ligger i hvor raskt rekkevidden reduseres grunnet ytelsen til motoren. Foto: Baard Larsen

Etter å ha hentet varebilen hos Auto-Car AS på Stoa, gikk turen først innom Byggmax på Bergemoen for noen sekker med pellets. Litt over hundre kilo i lasterommet var derimot ikke noe problem for bilen. Vi vurderte en vedpall, for å teste enda mer, men landet på at det ble for mye gris i lasterommet.

Ypperlig: Hadde vi lagt ned den ene seteryggen, kunne vi ha brukt varebilen som mobilt utrykningskontor i avisen. Foto: Baard Larsen

Det ble med en tur med kjøleskap, fryseboks, og mange kasser med flyttelass. Her snakker vi nok fort om godt over halvparten av hva som er maks nyttelast for varebilen. Samt tre voksne foran. Heller ikke denne gang virket det til at Combo-e enset tyngden. Kun på motorveien mellom Tvedestrand og Arendal så vi noe forskjell. Da i snittforbruk på firefelten.

Lang: Med tre meters innvendig lengde, og kapasitet på 3,8 m3 får du plass til det meste i Combo-e. Foto: Baard Larsen

Behagelig

Startprisen for varebilen som treseter er fra 299.900 kroner, i standard lengde. Men de fleste kommer nok til å gå for den lange modellen, og med litt mer utstyr. Da er vi raskt oppe på rett under 340.000 kr. Fortsatt en meget grei pris for en ypperlig varebil, som har det meste av hva en håndverker trenger. Og ønsker du flere sitteplasser, kan du få Combo-e som personbil. Da heter den Combo-e life.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Lovende: Varebilen Opel Combo-e har mange kvaliteter. Noen av dem er lett å lese på siden av nyttekjøretøyet vi testet. Foto: Baard Larsen

Som med de fleste andre varebilene av denne typen, så er det mulig å legge ned skilleveggen til det ytre passasjersetet. Dermed får du mulighet til å frakte varer som er drøyt tre meter lange inne i lasterommet. Eller nesten 3,5 meter om du velger utgaven med lang akselavstand.

Praktisk: Å kunne legge ned deler av veggen, og det ene setet, for å få inn f. eks. lengre rør etter trevarer, er fint for håndverkere. Foto: Baard Larsen

Med tanke på at dette er en bil primært for håndverkere, bør rekkevidden holde for en normal arbeidsdag. Blir det mye varer i lasterommet kan du sette Combo-e til power for maks ytelse. Vi kjørte eco for lengst mulig rekkevidde på motorveien øst for Arendal, og ellers på normal. Det fungerte ypperlig i en varebil med god plass foran og bak skilleveggen, som har meget god kjørekomfort. Faktisk kunne den nesten ha vært «rykkebil» for en journalist.

Oppdatert: Med midtplassert skjerm for GPS har du full kontroll på hvor du er på veien. Foto: Baard Larsen
Opel Combo-e

Elmotor på 136 hk/260 Nm.

Egenvekt demobil: 1.694 kg.

Maksimal tilhengervekt: 750 kg.

Startpris: 299.900 kr.

Fås også som femseter.

Rekkevidde: Inntil 275 km/50 kWt batteripakke.

Nyttelast: 641 kg for demobilen.

Fravær: Det eneste vi savnet på Opel Combo-e var adaptivce cruisekontroll. Å få i pose og sekk, kan vi jo ikke alltid forvente. Foto: Baard Larsen