Ny: Suzuki lanserer nå S-Cross, også kjent som SX4 S-Cross, i modernisert og forbedret utgave. Foto: Baard Larsen

En liten, men stor overraskelse fra Suzuki

Den nye S-Cross hybrid ser relativt liten ut. Men når du først kommer bak rattet, eller setter deg inn i baksetet, oppdager du hvor romslig den er. Og kjapp.

Vi fikk testet den japanske familiebilen i ett døgn, i en periode der det var tidvis glatt når vi hadde mørket ute. Men med godt 4x4 og flere moduser for kjørestil, gikk dette veldig godt. Nå kjørte vi mye på auto, men du kan også kjøre på sport, snow og lock.

Kinderegg. Hybrid, firehjulstrekk og funksjonell. Det er mye bra med SX4 S-Cross. Foto: Baard Larsen

Som hybrid fungerer S-Cross utrolig bra. Den er overraskende kjapp i akselerasjonen, og har et overraskende romslig bagasjerom. Uten at vi føler dette har gått ut over plassen til fem voksne som fører og passasjerer i den kompakte SUV-en.

Romslig: Juster bunnen ned et hakk, og du får enda bedre bagasjeromsplass. Foto: Baard Larsen

Meget bra

Nå skal det erkjennes at designet ikke er noe av det som jeg er mest oppheng i å vektlegge når en bil testes. Jeg er mer opptatt av at det er en driftssikker bil, som her meget komfortabel å kjøre. Og samtidig at bilen er behagelig, med god plass, og fungerer til sitt formål. Her er nok mange som vil bli overrasket, om de tar seg en testtur med SUV-en.

Røff: Fronten til Suzukien er stilig. Foto: Baard Larsen

For her er mange kvaliteter som gjør at Suzuki S-Cross scorer meget bra. Innvendig har du muligheten for en nitommers skjerm, som gir deg godt kart og enkel tilgang til multimediesystemet. Også oppsett av mobil går raskt og smertefritt. Kupeen har god plass også i høyden, om du er litt over normalt lang i overkroppen eller beina.

Bra: Godt med plass til tre voksne i baksetet. Og ungene liker at de sitter høyt i bilen. Foto: Baard Larsen

Det er mange produsenter som kommer med fem års garanti, eller 100.000 kilometers garanti. Avhengig av hva som inntreffer først. I tillegg leveres bilen med 12 års rustgaranti og 5 års lakkgaranti. Og Suzuki har renommé for å produsere driftssikre biler. Prisen er det heller ikke noe å utsette på.

Justering: Om ikke «ekte» firehjulstrekk, så nærme. S-Cross har innstillinger for det meste. Foto: Baard Larsen

Løftet

S-Cross har fått et løft på design siden den kom, og hybridlinjen fungerer meget bra. Utenfra ser den ut som en liten og røff SUV, men skinnet bedrar. Plassen er god, og framkommelighet har ikke gått på bekostning av kjøreopplevelsen. Den fungerer ypperlig i 110-sonen øst for Arendal, og er en skamsprek liten, men stor bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Funksjonelt: En ren, enkel og fornuftig løsning på innvendig design. Foto: Baard Larsen

Med justerbare bakseter, og ellers meget behagelige seter for bilfører, så inviterer Suzukien deg til å kjøre langt. Kjøreteknisk er det en meget behagelig bil, som har mange smarte løsninger. Du finner deg raskt til rette bak rattet. Foran har du midtkonsoll med USB-ladere, mens midtarmlenet til baksetet har to koppeholdere.

Stor: Nitommers skjerm er mer enn nok, selv for en middelaldrende mann. Foto: Baard Larsen

Sikkerhetsmessig er det heller ikke noe å utsette på SUV-en, selv om vi ikke finner en oppdatert EuroNCAP-test av bilen per 8. mars. Frontkamera fanger opp potensielle farer, mens blindsonemonitor samt kjørefeltvarsel og filassistent også hjelper til. Kollisjonsputer foran, sidekollisjonsputer, kollisjonsgardin samt kneairbag for fører finner du også.

Lading: Selvsagt har bilen USB-uttak foran. Du finner det også i midtarmlenet. Foto: Baard Larsen
S-Cross

Tilgjengelig med 1,4 liters bensin på 130 hk.

Har i tillegg el-motor på 14 hk.

Fås både med manuelt gir og automatgir.

Utstyrsnivå er GLX.

Egenvekt: Fra 1.310 kg uten fører.

Pris: Fra 389.900 for startmodellen.

Maks nyttelast: 395 kg for vår testversjon.

Snittforbruk: 0,52 l/mil for vår demobil.

Tilhengervekt: 1.500 kg på denne modellen.

Analog. Turtall og speedometerviser er av den lettleste, «gammeldagse» typen. Foto: Baard Larsen