Suksess: Salgssjef Magnar Hovatn ved Mobile Arendal AS, forhandleren av Hyundai, kan fortelle om rekordinteresse for elbilen Ioniq 5. Den har Adressa nå fått prøvekjørt. Foto: Baard Larsen

– Det har gått i ett i over 12 uker nå

Han har drevet med biler i over 40 år. Men aldri før har veteranen Magnar Hovatn opplevd en slik interesse som det er for den nye elbilen til Hyundai.

– Jeg begynte med biler som 14-åring, og det er nå 43 år siden. Et slikt trøkk som vi har på prøvekjøring som med Ioniq 5 har jeg aldri vært borti, forteller salgssjef Magnar Hovatn ved Mobile Arendal AS.

Endelig: Nå triller ikke vi terning på bilene som testes, men Ioniq 5 grenser mot en sekser. Foto: Baard Larsen

– Det har gått i ett i over 12 uker med prøvekjøringer på bilen. Så dette har virkelig vært et bra trøkk. Og det er jo veldig artig. Selv om jeg da har måtte utsette at du kan teste bilen, legger han til litt unnskyldende.

Bra: Skråen på bagasjelokket tar litt plass, men allikevel er det nok rom til utstyr i bagasjerommet. Pluss at bilen har et lite lagringsrom under panseret. Foto: Baard Larsen

Luksusproblem

At så mange vil teste Ioniq 5, er jo nesten et luksusproblem for Hovatn. Elbilen er stort sett bare innom bilforretningen for lading og litt rengjøring, før det er ut på veiene igjen. Adressa fikk nylig testet koreaneren, som virkelig falt i smak.

Avlang: Informasjonsskjermen til fører er heldigital, og ser ut som et nettbrett. Foto: Baard Larsen

Den kommer i to versjoner, med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk. Vi testet sistnevnte, som har en motoreffekt på 305 hk kontra «lillebror» som har 217 hk. Også i ytelse er det en differanse, med 605 Nm kontra 350 Nm. Rekkevidden for batteripakken, som er 72,6 kWt, er inntil 481 km etter WLTP-standarden. Rett og slett solid også her.

Justering: Setene kan trekkes fram eller skyves tilbake. Dette styres med knapper i passasjersetet foran. Foto: Baard Larsen

Med en egenvekt fra drøyt 1,9 tonn og nyttelast på 520 kilo, er det også veldig bra at Hyundai Ioniq 5 har kapasitet til å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på inntil 1.600 kilo. For dette gjør at du kan bruke bilen også til å trekke så vel campingvogn som båthenger. Og med to uttak for 230V, forteller Hovatn at du kan belaste bilens elnett med inntil 3.600 watt.

Maks: Selv om setene bak er trukket lengst mulig fram, og baksetet mest mulig tilbake, er det god beinplass. Foto: Baard Larsen

I toppsjiktet

Gjennom årene har vi testet mange elektriske biler, og det er liten tvil om at koreaneren hevder seg helt i toppsjiktet av alle kjøretøy som er prøvd. Både med og uten elektrisk drift, vil jeg plassere Ioniq 5 på pallen. Noen liker kanskje ikke den store skjermen bak rattet, men for undertegnede er den helt topp.

Kul: Vi har sans for designet på bilen, der spesielt fronten er nyskapende. Foto: Baard Larsen

Bakseteplassen er veldig god, selv om du skyver baksetene maksimalt fram samtidig som fører og passasjer foran setter setene sine så langt bak som de kan komme. Beinplassen er det fortsatt ikke noe å utsette på, og stiller du litt på seteryggen bak, så er det neste så du kan legge deg ned for en hvil. Med nok av strømuttak, så sysselsetter du i alle fall ungene på lengre bilturer.

Oversikt: Med kamera som vises i displayet når blinklys aktiveres, har du god oversikt i det som vanligvis er blindsonen. Foto: Baard Larsen

Prismessig starter Ioniq 5 på 474.900 kroner, om du velger modellen med bakhjulstrekk. Vil du ha firehjulstrekk, som en middelaldrende biltester foretrekker, må du legge 30.000 til på bordet. Uansett hvilken du går for, er blant annet trådløs lader for mobil, med kjølefunksjon (!), standard. Det samme er det at du ved å aktivere blinklyset, får opp et kamera i dashbordet som viser hvordan bilen er plassert i forhold til f.eks. rundkjøring eller biler på utsiden av deg. Lekkert.

Justeres: Konsollen mellom setene kan trekkes fram eller tilbake. Og har foruten to koppeholdere også ladeuttak. Foto: Baard Larsen

Meget behagelig

Ellers er listen over standardutstyr for modellene som selges i Norge, der det kun er premiumutgaven som tilbys, meget lang. Og full av artige funksjoner. Som LED-lys, der kjørelys foran og kombinasjonslykter bak har pikselteknologi. Dørhåndtak er innlemmet i dørene, men kommer ut når du låser opp bilen. Dette har vi aldri sett før, og det er jo litt artig. Konsollen mellom setene foran kan ellers justeres i lengderetning.

Bose: Ikke noe å utsette på kvaliteten på lydanlegget. Foto: Baard Larsen

Selv om ikke dette er den største familiebilen med firehjulstrekk på markedet, eller den med høyest bakkeklaring, har Ioniq 5 mange kvaliteter som gjør at dette virkelig har blitt en flott elbil. Som vi under kjøreturene for testing forstår godt hvorfor Magnar Hovatn har meget stor pågang for å få testet. Her er det ikke bare motortrøkken som lokker.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Stor: Også skjermen midt i dashbordet er av solid størrelse. Foto: Baard Larsen

Koreaneren er både sportslig å kjøre, meget behagelig, romslig og gir et inntrykk av høy kvalitet og solide løsninger. Som fører finner du det raskt til rette bak rattet, og kjøreopplevelsen samt totalinntrykket av Hyundaien er meget bra. Den er oversiktlig under rygging, med mange smarte løsninger, og raskt tilgjengelig. Så det er bare å stille seg i kø for å teste.

Kult: Integrerte døråpnere gjør at designet blir enda flottere. Foto: Baard Larsen
Ioniq 5

Selges kun i premiumutgaven, med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.

Motorytelse på 217 hk/350Nm eller 305 hk/605 Nm.

Rekkevidde: Inntil 481 km (WLTP).

Batterikapasitet: 72,6 kWh.

Egenvekt fra 1.905 kg.

Maks tilhengervekt: 1.600 kg.

Startpris: Fra 474.900 kr.

Maks nyttelast: 520 kg.

Effekt: Lademuligheter er det nok av i bilen. Her to til de i baksetene. Ellers har bilen to 230V strømuttak også, som kan maks belastes totalt 3.600 watt. Foto: Baard Larsen