Endelig: Sommer, sol og lekker SUV. Vi har testet Mercedes-Benz EQA 250 AMG elektrisk. Foto: Baard Larsen

Derfor er Mercedes EQA bedre enn de fleste

Solid plass, god kombinasjon av ytelse og rekkevidde, samt forhjulstrekk. Det er mye å like med den nye el-SUV-en fra tyskerne.

Det er heller ikke feil at vi som standardutstyr finner lettmetallsfelger, ladekabler og ryggekamera, for å nevne noe av det som står på listen. Og selv om du legger på en del spennende ekstrautstyr, er prisen på rett side av en halv million.

Kompakt: Ikke mye plass til nevene i motorrommet. Men så skal du ikke gjøre annet oppi der selv, enn å fylle på spylervæske. Foto: Baard Larsen

Selv med tilhengerfeste og en tilleggspakke som inneholder digitale instrumenter, touchskjerm, bedre klimaanlegg og flott lydanlegg, så bikker du akkurat 480.000 kroner. Alt noe som vi gjerne tar med på handlelisten.

Dobbel: Ypperlige justeringsmuligheter for setene. Og ikke minst, setevarme. Veldig bra. Foto: Baard Larsen

Høy nok

Bakkeklaringen på den elektriske SUV-en fra Mercedes er på 20 centimeter. Med andre ord bør det gå greit å komme seg fram den siste biten til hytta, selv om det ikke er brøytet etter et normalt snøfall. Langs kysten må jeg erkjenne at 4x4 er noe vi sjeldent har behov for.

Flott: Stil og lekkert design preger el-SUVen. Foto: Baard Larsen

Det er aldri et minus at bilen er litt høyreist, slik at du setter det inn og opp i bilen. Ikke faller ned i setet. God bakkeklaring og høyreist bil til tross, den er utrolig stødig og tar seg enkelt fram på grusveier og søleføre.

Romslig: Til å være kompakt, elektrisk SUV er det god bagasjeromsplass. Foto: Baard Larsen

Men, samtidig er ikke Mercedes EQA noe fartsfantom. Selv om den har et rimelig greit trøkk når du tråkker gassen i bunn i sportsmodus. Ønsker du en sprekere Mercedes har du mulighet for å velge EQC med 408 hk med 760Nm. Gild å kjøre er tyskeren uansett.

Stilfull: Ikke noe å utsette på utvendig design heller. Flott front. Foto: Baard Larsen

Kjørekomfort

Å sitte bak rattet på en EQA er like behagelig som det meste som Mercedes har av biler. Setene er meget gode og litt sportslige. Interiøret er det heller ikke noe å utsette på, med fine linjer og gjennomgående høy kvalitet. Utvendig er det en SUV som pynter opp gårdsplassen.

Topp: Romslig bakseteplass og behagelige seter. Foto: Baard Larsen

Med mulighet for å trekke 750 kilos tilhenger, er du akkurat innenfor dersom du bare har førerkort klasse B. Går du derimot for firehjulstrekkeren som kommer til høsten, som kan ta inntil 1.800 kilos tilhenger, trenger du B196 eller BE for å kjøre lovlig. For de fleste av oss holder det med 750 kilo.

Oversikt: Setevarslerne bak er følsomme. Selv en fotobag ga beskjed om manglende bruk av bilbelte. Foto: Baard Larsen

Et bagasjerom på 350 liter kan høres litt snaut ut, men under testen vår fant vi ut at dette holder akkurat. Og trenger du mer plass så er det bare å ta ned en eller flere bakseterygger, om det er ønskelig. Da får du straks mye mer å gå på.

Snaut: Kun ett ladeuttak for USB-C i baksetene er noe lite. Foto: Baard Larsen

Lang

En ting som mange nok vil sette pris på, er at Mercedes EQA har, tross kompakt størrelse, relativt lang akselavstand. Dette gir normalt sett bedre grep på krevende føre, og med fornuftig plassering av batteripakken, er vektfordelingen god. Bred er bilen også.

Hjelpemiddel: Ryggekamera kan ofte være nyttig. Foto: Baard Larsen

Vi har tidligere testet storebror EQC, og føler at EQA ikke står mye tilbake for denne. Det vil i bunn og grunn handle mest om hvilket behov du har. Hva skal du bruke elbilen til, og hvor mange personer er dere i husstanden.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gjemt: Ryggekameraet er skult under åpneren til bagasjelokket, og popper fram når du setter bilen i revers. Ergo. Null møkk på linsen. Foto: Baard Larsen

EQA har så langt ikke blitt testet i knuseverket til EuroNCAP, men storebror fikk fem stjerner under kollisjonstestingen da sikkerheten til denne ble testet. Med 96 prosents score for voksne og hele 90 prosent for barn, forventer vi at lillebror havner i samme område.

Framtidsrettet: Designet på kontrollpanelet gir litt assosiasjoner til racerbil for min del. Foto: Baard Larsen
Tekniske data

Kommer i modellene 250, 300 4Matic og 350 4Matic.

Elektromotor på 190 hk/375 Nm på demobilen. 228 hk/390 Nm (300), og 292 hk/520Nm på 350.

Rekkevidde: Inntil 426 km (WLTP) demobil, 436 km på 300/350.

Batterikapasitet: 66,5 kWh.

Egenvekt fra 1.965 kg.

Trekker tilhenger på 750 kg.

Bagasjerom: 340 liter.

Fås med 4x4 og 228/292 hk fra høsten av. Hengervekt blir da 1.800 kg.

Startpris: 417.900 kr.

Nyttelast: 430 kg på demobilen.