Prøvekjørt: Vi har fått prøvd ut Euniq6, den elektriske SUV-en fra kinesiske Maxus. Foto: Baard Larsen

Elektrisk SUV fra Kina til lav pris

Vi har fått testet nye Euniq6, den elektriske SUV-en fra kinesiske Maxus. En familiebil med stor plass og fornuftig pris.

Størrelsen på folkebilen er solid, med en lengde på over 4,7 meter og bredde på 1,86 meter. Noe av det som virkelig trekker opp, er at Maxus har brukt mest mulig at plassen til å gjøre det komfortabelt innvendig.

Skjult: Under gulvet i bagasjerommet er det plass til enda mer. Foto: Baard Larsen

Dette til tross. Egenvekten er på 1.885 kilo, noe som nok er i alle fall 200 kilo lettere enn konkurrentenes elektriske SUV-er i denne størrelsen. Og med et batteri som har en effekt på 70 kWh, er rekkevidden inntil 45 mil.

Artig: Dette er faktisk knappen for å åpne bagasjelokket. Foto: Baard Larsen

Ikke 4x4

For dem som er opptatt av slikt, er det verdt å merke seg at Euniq6, selv om den er SUV, ikke har firehjulstrekk. Bilen er utstyrt med forhjulstrekk. Dette, og andre løsninger som er valgt, gjør at prisen i likhet med vekten er lav. Drøyt 400.000 for topputstyrt utgave.

Opptur: Selv om prisen på Maxus Euniq6 er lav, får du ingen billigbil-følelse bak rattet. Foto: Baard Larsen

Et meget stort pluss ved denne bilen, er foruten solid plass innvendig, også en overlegent god bagasjeromsplass. Det du ser ved å løfte opp bagasjelokket er ikke hele plassen. For under gulvet er det nok et rom. Så at Maxus Euniq6 er plass-sjefen for SUVer av denne typen, er det liten tvil om.

Holder: Rekkevidden på SUV-en, som har forhjulstrekk, er nok til at den kan være familiebil nummer én. Om den rekker til Oslo på sommeren, har vi ikke fått testet ennå. Foto: Baard Larsen

Selger Svein Marcus Helland ved RSA Bil AS i Arendal, er noe av årsaken til den gode bagasjeromsplassen. at Eunuq6 i Kina selges som syvseter. Noe som også forklarer at den har koppeholder bak seteryggen til andre seterad. Endringen til femseter i Norge gir deg en bonus i form av veldig god skjult lagringsplass.

Pluss: Greit med hemper som kan tas ut så du får godt tak på ladekapslene når de skal trekkes ut. Foto: Baard Larsen

Henger med

Den elektriske SUVen har en motor som yter 177 hk, der maksfarten er satt til 160 km/t. Videre er det så langt bare tillatt med tilhengervekt på inntil 400 kilo. Med andre ord en veldig liten henger, combicamp (?) eller sykkelholder. Dog får du jo en bil som har lav innkjøpspris. Og det er ikke slik at Euniq6 er noen dårlig bil. Langt der ifra.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Romslig: Både bakseteplassen og bagasjeromsplassen i Euniq står til en 6-er. Foto: Baard Larsen

Maxus-en føler vi henger veldig godt med på det meste, og den har en mer enn god nok akselerasjon. Innvendig ser det overraskende bra ut. Jeg hadde forventet mer plast og «billigfølelse» når prisen på bilen er såpass lav. Den er stødig å kjøre, tilbyr komfort for alle fem, meget god innvendig plass, og små løsninger her og der som er kjekke.

Veteran: SAIC Motor Corp., Ltd. er selskapet bak Maxus. De er en kinesisk statseid bilprodusent, som ble grunnlagt i 1955. Og produserer flere millioner biler årlig. Foto: Baard Larsen

Så bak rattet på denne bilen så kommer du fort til å like deg. Under vår testkjøring så var det både turer til barnehage, jobbkjøring og en kjapp tur ut på hendelse som familiebilen ble brukt til. Alt dette fungerte den ypperlig til. Og med kamera som viser tett inntil bilen på den siden du bruker blinklys, bør felgkjøringen til far være historie. Trenger du ikke noen stor el-bil med stor tilhengerkapasitet, eller firehjulstrekk, bør du teste ut om Maxus Euniq6 er noe for deg.

Topp: Også over gulvet er bagasjeromsplassen i Maxusen meget romslig. Foto: Baard Larsen
Maxus Euniq6

Elmotor på 177hk/310 Nm.

Egenvekt demobil: 1.885 kg.

Maksimal tilhengervekt: 400 kg.

Sperret på maksfart 160 km/t.

Startpris: 379.900 kr.

Rekkevidde: Fra 354-452 km/70kWh batteripakke.

Nyttelast: 325 kg for demobilen.

Fordel: Når du aktiverer blinklyset, viser skjermen siden av bilen den veien du skal. Meget praktisk, spesielt i trange kryss og rundkjøringer. Foto: Baard Larsen