annonse

Skal gjøre Mona Lisa feilfri

: Jon Yngve Hardeberg og Mona Lisa har blitt godt kjent den siste tiden. Han har sett etter feil ved den verdenskjente damen, hun har ikke hatt noen andre steder å se. Foto: Privat (Foto: Privat)

Den utflyttede Grimstad-mannen Jon Yngve Hardeberg er reisende i farger og bilder, og er Nordens eneste professor i fargebildeteknologi. Nå skal han gjøre verdens mest kjente dame feilfri.

  • Kjetil Karlsen

Det er ikke et lite prosjekt Jon Yngve Hardeberg har kastet seg ut i denne våren. Så er han heller ikke hvem som helst. Den utflyttede Landvik- og Grimstad-mannen har nemlig spesialisert seg i noe som svært få andre driver med. Han er Nordens eneste professor i fargebildeteknologi.
– Min formelle kompetanse er fargebildeteknologi, det vil si at jeg jobber med og kombinerer både farger og bilder i en teknologisk sammenheng. På engelsk kalles dette colourimaging, og er et forholdsvis lite fag. Noen ganger jobber jeg med bilder som ikke er i farger, andre ganger holder jeg på med farger som ikke er bilder. Hovedfokuset mitt er likevel når disse blir satt sammen, og da som oftest i den digitale verdenen, sier han.

Eneste i Norden

– Hvor mange slike fargebildeprofessorer som deg finnes det i verden?
– I Norge finnes det ingen andre som har den samme kompetansen som meg. Det gjør det heller ikke i Norden, men her er det kolleger som er innenfor nærliggende fagområder som meg og som jeg kan diskutere med. I Europa finnes det flere professorer i colourimaging akkurat som meg. På verdensbasis er heller ikke dette så unikt, sier Hardeberg.

Forsker på Mona Lisa

Det er via jobben på fargelaboratoriet på Høgskolen i Gjøvik og det omfattende arbeidet han har nedlagt der gjennom flere år som nå har gitt ham muligheten til å reise til Louvre-museet i Paris. Der forsker han blant annet på selveste Mona Lisa. Damen som ble fanget til lerrettet av Leonardo da Vinci fra 1503-1519 og er verdens aller mest kjente kunstverk. Det har blitt et ikon og har vært gjenstand for uttallige spekulasjoner og gransking på grunn av hennes skjeve og lure smil.

Svært presis gjengivelse

– Jeg jobber ikke på originalen av Mona Lisa, men på et høyoppløselig digitalt multispektralt bilde som ble tatt for rundt fem år siden. For å forklare hva jeg gjør, kan det sammenlignes med at når man tar bilder av noe med digitalkamera, kan man få ulike resultater alt etter hvilket kamera man bruker. Når vi jobber med dette, bruker vi teknologi som kan gjengi dette på en veldig vitenskapelige metode. Det betyr blant annet at vi kan registrere og ta vare på de fysiske egenskapene til et maleri, vi kan analysere det etterpå og hva som har skjedd med maleriet over lang tid og vi kan friske det opp, sier han.
– Vi kan også ta vekk mye av det gjenskinnet og de uønskede refleksjonene som er på dette bildet. Og konkret jobber jeg med akkurat disse problemene i bildet for å ta dem bort og forbedre bildet, sier farbebildeprofessoren.
– Skal du forbedre Mona Lisa?
– Nei, ikke henne, men avbildningen. Jeg skal endre på feilene som ble gjort da bildet ble tatt. Dette kan hjelpe konservatorer og andre forskere som vil undersøke maleriet mye nøyere enn det de kan gjøre når maleriet henger på veggen i Louvre. Ettersom det originale Mona Lisa-maleriet så sjelden blir tatt ned fra veggen, er derfor disse digitale bildene så verdifulle, sier Jon Yngve Hardeberg.

Les hele saken i papiravisen tirsdag 17. april.