annonse

Oppfinnelsen for sølekopper

Ungdomsbedriften Iacta håper koppe vil gjøre stor nytte for seg. Fra venstre
Gründere: Emma Olafsrud, Oskar Kasbo, Amalie Berg, Stian Mersland og Thea Morlandstø. Jan Erik Ødegård var ikke til stede. (Foto: )
Dråpekant
Dråpekant: Nederst på koppen er det to riller som skal fange opp dråper på ville veier, og hindre at de treffer underlaget og setter merker. (Foto: )
Vant pris
Vant pris: Under salgsmessen i Arendal i begynnelsen av februar vant Iacta UB førstepremien for beste salgsteam. (Foto: Privat)

Denne gjengen fra Drottningborg mener de har funnet en genial løsning på å unngå stygge merker etter kaffekoppen på bordet.

Ungdomsbedrift

– Vi fikk den første prototypen vår i begynnelsen av februar, men den fungerte ikke helt optimalt, forteller Thea Morlandstø som er daglig leder i ungdomsbedriften Iacta.

Derfor er de nå i ferd med finjustere på detaljene, slik at koppen får den effekten de er på jakt etter.

– Jeg fikk ideen i slutten av november da jeg så en kaffekanne med et lignende konsept. Man har et par riller i bunnen som fanger opp eventuelle dråper som renner ned på utsiden av koppen, og unngår da at den setter stygge merker i bordet eller på duken, forklarer hun.

Et irritasjonsmoment

Ungdomsbedriften ble startet gjennom faget entreprenørskap og bedriftsutvikling, hvor elevene har fem timer i uken til rådighet.

– Vi kom litt sent i gang, derfor jobber vi mye med dette på fritiden også. Men det er veldig lærerikt og spennende, forteller Emma Olafsrud som er personalansvarlig.

Da de begynte å spørre litt rundt blant lærere, på sykehjem og hos bedrifter viste det seg at ganske mange irriterer seg over flekkene etter kaffekoppene.

– Når vi først begynte å se etter det, så vi flekker overalt, smiler Emma.

Fokus på bedrifter

Behovet for en slik kopp er med andre ord der. Og ungdommene har valgt å sikte høyere enn å bare skulle selge koppen til venner og kjente.

– Først tenkte vi å lage en kopp med pent utseende, men det gikk vi bort fra. Nå konsentrerer vi oss om å lage en som kan brukes av bedrifter og institusjoner, sier Amalie Berg som er salgssjef.

Da er det viktig at koppen passer i standard kaffemaskiner og at den kan stables.

– På en slik kopp er det også plass til logo, og vi mener det er smartere å kunne selge dem i litt større antall, forklarer hun.

Prototyp fra Sri Lanka

Ungdomsbedriften har vært i kontakt med alle de store porselensfabrikkene i Norge, men ingen av dem tente på ideen.

– Noen mente det ikke var mulig, mens andre ikke gadd å svare oss. Så kom vi i kontakt med mentoren vår Tom Albrigtsen i Fear Deal i Grimstad. Han satt oss i kontakt med en fabrikk på Sri Lanka, forteller Thea.

Etter bare ett møte over Skype produserte de den første prototypen for dem gratis.

– Den viste seg å ikke fungere godt nok. Fabrikken venter nå på en ny skisse fra oss, hvor vi kommer til å gjøre rillene litt dypere og med en skarpere kant. Men først må vi få levert inn noen rapporter i faget, det er ganske travelt akkurat nå, sier hun.

Vant pris

For i tillegg til å være gründere, er de også med og konkurrerer mot andre ungdomsbedrifter i Agder. På en salgsmesse i Arendal fikk Iacta prisen for beste salgsteam, og fikk mye skryt av dommerne. I mars venter fylkesfinalen hvor det deles ut noen ganske få billetter til finalen i Norgesmesterskapet.

– Det var veldig stas å vinne den prisen, det var 31 stander på den messen. Nå må vi jobbe videre og vise dommerne at vi fortsatt utvikler oss, sier Stian Mersland som er markedsansvarlig.

Både han og resten av gjengen i ungdomsbedriften synes faget er et fint avbrekk fra en teoretisk skolehverdag.

– Vi går i tre forskjellige klasser, og får mulighet til å bli kjent med folk vi ellers ikke går så mye sammen med. Dette er både lærerikt og gøy, og absolutt en nyttig erfaring å ta med seg videre, avslutter Stian.

Marie Hatlevoll

marie@gat.no

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på gat.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.