annonse

«Endelig får vi pusse opp»

: Etter lang ventetid får Hesnes montessoriskole endelig starte på oppussingen av skolebygget. (Foto: )
: Her jobber Johannes Kransvik og Mathias Aaberg med skolearbeid på gulvet i klasserommet. (Foto: )
: Dørene og dørkarmene er noe som skal byttes og fikses når oppussingen starter. (Foto: )
: Om to uker begynner oppussingen av Hesnes Montessoriskole, og elevene vil tilbringe resten av skoleåret på Hesnes bedehus. Planen er å ha skolebygget ferdig etter sommerferien. Her står elever fra Primo-gruppen i en av trappene som skal fikses opp. (Foto: )
: Henriette Jørgensen, Emilie Boie og Sofie Omre Erlandsen viser et vindu i andre etasje som er modent for å byttes ut. (Foto: )
: Skage Osa Michalsen og Carl Ludvig Rogn Nilsen viser frem en av veggene som trenger et malingsstrøk. (Foto: )
: Rektor Wenche Felldal er glad for at det endelig er tid for oppussing på montessoriskolen. (Foto: )
: Her jobber Johannes Kransvik og Mathias Aaberg med skolearbeid på gulvet i klasserommet. (Foto: )
: Dørene og dørkarmene er noe som skal byttes og fikses når oppussingen starter. (Foto: )
: Om to uker begynner oppussingen av Hesnes Montessoriskole, og elevene vil tilbringe resten av skoleåret på Hesnes bedehus. Planen er å ha skolebygget ferdig etter sommerferien. Her står elever fra Primo-gruppen i en av trappene som skal fikses opp. (Foto: )
: Henriette Jørgensen, Emilie Boie og Sofie Omre Erlandsen viser et vindu i andre etasje som er modent for å byttes ut. (Foto: )
: Skage Osa Michalsen og Carl Ludvig Rogn Nilsen viser frem en av veggene som trenger et malingsstrøk. (Foto: )
: Rektor Wenche Felldal er glad for at det endelig er tid for oppussing på montessoriskolen. (Foto: )

Elever og lærere ved Hesnes Montessoriskole flytter til Hesnes bedehus når oppussingen av skolebygget starter om to uker.

  • Inger-Marie Furholt

Det er ikke lenge siden det ble stilt spørsmål ved Hesnes Montessoriskoles fremtid. Elever, foresatte og ansatte ved skolen var urolige da de så at skolen var nedslitt, og spurte derfor kommunen om hjelp til å pusse opp. Etter lang ventetid på svar fikk privatskolen endelig klarsignal, og om to uker starter arbeidet.
– Vi skal endelig pusse opp. Det har vært et uvisst år, men nå har vi landet, og alt er klart, forteller rektor ved skolen, Wenche Felldal.

Fagfolk og dugnad

Under oppussingen vil skolen blant annet få fikset ventilasjonen, byttet vinduer i andre etasje, utbedret dørene, totalrenovert toalettene, byttet litt råtten kledning, malt og satt inn et minirenseanlegg i skolebygget.
– Fagfolk vil gjøre de store tingene, men vi vil jobbe på dugnad med maling og overflatebehandling, sier Felldal.
– Hele bygget vil få et løft, fortsetter hun.
Etter oppussingen har Montessoriskolen inngått en leiekontrakt med kommunen på 20 år.
– Vi har sikret oss, og det er veldig deilig. Det var ikke godt å ha usikkerheten over oss. Vi trengte trygghet, og det har vi fått nå, smiler Felldal.

Skole på bedehuset

Når oppussingen starter, vil elever og lærere flytte inn på det gamle bedehuset på Hesnes. Der vil de være hele mai, og litt av juni. Når elevene ved Drottningborg tar sommerferie, vil Montessoriskolen også få låne plass i deres lokaler frem til egen sommerferie.
– Det blir endret kjøremønster ved Hesnes bedehus i en midlertidig periode. Sikkerhetstiltakene ved veien er for å trygge elever og ansatte. Vi håper på forståelse fra publikum for dette, sier Felldal.
Montessoriskolebygget er planlagt innflytningsklart til skolestart etter sommerferien, og Felldal ønsker allerede nå nye elever for skoleåret 2013-2014 velkommen til å søke.

Annerledes skoledag

Montessoriskolen på Hesnes ble startet høsten 2003. Tidligere var skolen en kommunal grendeskole, men da den kommunale skolen ble nedlagt våren 2003, ble det opprettet en privat montessoriskole. Det har vært drevet skole i bygget i omkring 150 år.
Montessoriskolen bygger på montessoripedagogikken, hvor det er stort fokus på gjensidig respekt og toleranse mellom alle ved skolen. Barnet er et individ, som skal ha en reell rolle i samfunnet.
Montessoripedagogikken gir barna frihet til selv å velge hva de vil arbeide med, frihet til å velge hvor de vil arbeide, frihet til å arbeide selvstendig eller i grupper og frihet til å arbeide sammenhengende i tid. Men, barna er ikke overlatt til seg selv i et kaotisk felt med frie valg.
Alt materiellet er bygget på samme måte, fra konkret til abstrakt, fra lett til vanskelig. Barna arbeider fra helheten til detaljene, fra det store til det lille. Struktur og sammenheng er nøkkelord for montessoriskolen.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på gat.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.