annonse

Bare motorlyden gir hjertebank av glede

VIDUNDER
VIDUNDER: Motorlyden gir deg gåsehud, og Porsche Cayenne hybrid er en drøm å kjøre selv på kronglete fylkesveier i innlan det. (Foto: )
SOLID
SOLID: Den flotte, avlange skjermen i dashbordet ses godt også fra baksetet. (Foto: )
VIDUNDER
VIDUNDER: Motorlyden gir deg gåsehud, og Porsche Cayenne hybrid er en drøm å kjøre selv på kronglete fylkesveier i innlan det. (Foto: )
RASKT
RASKT: Tre faste brukere av bilen kan sette opp setet til sin spesifikasjon. (Foto: )
SAVN
SAVN: Flere biler burde komme med automatisk justering av ratt i høyde og lengderetning. Genialt! (Foto: )
STILIG
STILIG: Artig at Porsche fortsatt holder på en klokke midt i dashbordet. (Foto: )
OMFANGSRIK
OMFANGSRIK: Vi ble overrasket over hvor stor bakseteplassen i bilen var. Og det uten at bagasjeromsplass er ofret. (Foto: )
STANDARD
STANDARD: Flere og flere biler i dette segmentet har varme i ytterste bakseter, og mulighet for å lade flere smartenheter samtidig. (Foto: )
DYP
DYP: Her er nok av plass til kofferter og bager, så en familie på fem eller vennegjengen kan reise på hyttetur. (Foto: )
SAVN
SAVN: Bremsecalipperne på Porschen hadde sett litt kulere ut i rødt. Men, det oser fortsatt sportsbil. (Foto: )
TRIPPEL
TRIPPEL: En telefon kan lades på plate mens to andre enheter lades via USB-kabel. (Foto: )
Porsche Cayenne hybrid

+ Glem Ferrari, Lamborghini og fete rallybiler som kjører VM. Når det kommer til optimal kjøreglede for bilentusiaster, er det få som slår det nye ikonet fra tyskerne.

  • Nils Olav Tveite

Det er ikke noen bil for hvermansen som Porsche nå har lansert. For startprisen til Cayenne E-hybrid er på rett over 1,1 million kroner, mens testutgaven vår kommer på litt under 1,5 millioner kroner. Men prisen gir deg tidenes kjøreopplevelse!

Med en treliters turboladet sekssylindret bensinmotor på 360 Hk som har et bunndrag på 450 Nm, er dette noe som i utgangspunktet holder for mange. Men dette er en e-hybrid, som har en 136 Hk elektromotor på 400 Nm i tillegg. Så total ytelse er 463 Hk og 700 Nm! Vår demobil skal klare 0 til 100 på snaut fem sekunder. Om dette stemmer, våget jeg ikke å prøve

Drømmelyd

Allerede når du starter motoren merker du at denne bilen er noe spesielt. Løvebrølet som kommer fra rekkesekseren er nok til å gi deg hjertebank. Femseteren er en rendyrket sportslig SUV, som allikevel har blitt konstruert på en slik måte at det faktisk er mulig å være fem voksne i bilen for en helgetur til fjells. Foran er det god beinplass, og det er også grei plass bak de tre i baksetet.

Det første som slår meg er at det hele er så utrolig gjennomført fra A til Å med denne bilen. Både design, utvendige og innvendige løsninger, og innpakningen. Jeg vil påstå at dette vel er den mest perfekte sportslige SUVen jeg har vært borti. Automatgirkassen med Tiptronic åttetrinns automatgirkasse og firehjulstrekk er ytterst velfungerende, er konklusjonen at ferden har gått langs E 18 i Arendalsområdet og noen sideveier.

For undertegnede var det å gå fra kjøring med sin egen personbil med liten motor til testing av en Porsche med en sekssylindret bensin-hybridmotor litt av en overgang. Men faktisk riktig så hyggelig. Radioen ble øyeblikkelig koblet ut for ikke å forstyrre den kraftige brummelyden fra motoren, som kan nytes så fort du kommer litt borti gasspedalen.

En perle

Bilen er jo en perle. Frasparket er helt enormt, og den takler selv ujevne europaveier på grunn av det solide hjulopphenget PTM/PSM (Porsche Traction Management/Porsche Stability Management. Her kan du kjøre i normal modus, sportsmodus eller sportsmodus pluss på motoren, samtidig som PSM kan stilles inn manuelt eller etter hvordan motoren er satt opp. Kjører du hybrid eller på rein strøm, kan du på sistnevnte visstnok komme opp i 135 km/t før bensinmotoren slår inn.

Spørsmålet er. Hva skal man egentlig bruke en slik bil til?

Svaret er enkelt: Nyte kjøreturen. Med en slik bil disponibel hadde det nok for min del blitt mye turkjøring på godværsdager. Selv om Cayenne hybrid selvsagt fungerer ypperlig som hverdagsbil. Har du en Porsche i garasjen din, er nok ikke slaps og saltvåte veier i Norge det føret du vil utsette din perle for. Og er du genuint bilinteressert, ser du at dette er en grom bil der stikkordene er kvalitet, kjøreglede og kjøreteknikk.

Miljørabatt

Startprisen for Cayenne E-hybrid er på 1.111.900 kroner, mens vår testmodell satt opp med mye ekstrautstyr som du bare «må» ha slik at prisen endte på drøyt 1,475 mill. Av ekstrautstyr hadde vi luftfjæringer med nivåregulering (Porsche Active Suspension Management, PASM) som gjør at bilen kan heves og senkes i forskjellige høyder og 18-veis elektrisk justerbare sportsseter i skinn. For å nevne noe som var på den lange listen. Styring på bakakslingen (PDCC, antikrengesystem) kan bestilles som ekstrautstyr du bør sterkt vurdere.

Artig er det også at ettersom bilen har hybridsystem er den miljøvennlig, og har fått redusert avgiftene med 330.000 kroner. Da er jo ikke valget vanskelig når det står mellom Porsche med eller uten hybridløsning. I tillegg er den jo mye kjappere og gildere med hybrid, selv om du av og til savner motorlyden. Effekten på 462 Hk/700 Nm gjør at du går fra 0 til 100 på drøyt fem sekunder, men betaler da som sagt noen hundre tusen kr. mer for å risikere førerkortbeslag fortere.

Den elektriske rekkevidden er for øvrig oppgitt til 44 km, noe som vi testet fra Arendal til Fianesvingen og tilbake. Og det gikk veldig greit. Med hjemmelader på 32A er batteriet fulladet på under 2,5 timer, mens den fra vanlig stikkontakt på 10A tar rundt åtte timer. Bilen lader selvsagt mens den kjører, men hjemmelader på 7,2Kw anbefales.

Bunndrag

Vi har testet Cayenne E-hybrid i el-modus, hybrid-modus, normal modus, sportsmodus og sport pluss-modus på PSM. De to sistnevnte gir mest kjøreteknisk utfordring og bedre følelse og forståelse av hvordan bilen egentlig er å kjøre på ujevn vei. Det vi manglet var å få testet om den gjør 0 til 100 på 5 sekunder. Men det er vel neppe noe å tvile på at bilen klarer, selv om egenvekten er på nesten 2,3 tonn?

Lavt tyngdepunkt, en rå maskin og komfort i eliteklassen er pakket inn på en lekker og smakfull måte. Her er intet overlatt til tilfeldighetene. Jeg tror ikke du kan finne noen bedre sportslig SUV til denne prisen. Porsche har med den nye E-hybriden laget en bil som har større differanse på kjøreopplevelsen når du velger normal modus kontra sport, samtidig som Porschen er blitt enda mer en hverdagsbil og samtidig også mer en sportsbil. Sistnevnte merker du om du trykker på boost-knappen, som i 20 sekunder gir deg ekstra effekt på alt bilen kan tilby av kraft og eleganse.

Vi noterer at EuroNCAPs test av bilen gir hele 95 prosents score for voksne, fem stjerner og 80 prosents sikkerhet for barn. Bilen har i alle fall nok av airbager og sideairbager til fører og alle hans tre passasjerer, i tillegg til forsterkninger i karosseriet ved eventuell påkjørsel fra siden av. Den 1.460 kilo lette sportsbilen er ifølge produsenten laget med fokus på sikkerhet og kjørekomfort. Fra vårt ståsted vil vi si at dersom du suser av veien som sjåfør bak en Porsche Cayenne E-hybrid er det neppe bilens feil, men sjåførens.

red@gat.no